En säsong ur ett annorlunda perspektiv

När jag och Linda åkte hem från tävlingen i Sala igår tittade hon på mig uppmärksamt med ett leende medans jag drog av årets mest detaljerade, kolhydratlåga och osammanhängande muntliga tävlingsrapport i 45 ord/sekunden tempo, då ska ni känna till att Linda är ungefär lika sportintresserad som en hög med sand. Och när jag hade pratat ur all luft i bilen så sa hon i en lucka av tystnad: ”Vet du Jesper, det här är första gången jag ser dig såhär glad i samband med en tävling. Jag är så glad för din skull!”

Jag var alldeles för tom i både kropp och huvud för att verkligen reflektera eller ta in det hon just då sa. Hon har fått se effekterna av glädjelöst tävlande på nära håll denna säsong, sånt där man tar med sig hem och grubblar över efter varje tävlingshelg och ägnar varje ledig sekund åt att ”hitta rätt” igen. Istället för att ta den lätta vägen och uppmanat mig att lägga av eller ge upp har hon lyssnat, extremt tålmodigt, på mitt ältande å grubblande, resonerande å velande och stått handfast som en bergskedja vid min sida medans jag kämpat, slitit och dragit mig igenom 3 månader av aktiviteter som tagit mer än dom givit för att till slut hitta min egen väg. Hon har varit och är en av mina största supporters, i både med och motgång och inte bara när det gäller idrotten. Jag är så innerligt tacksam för det varje dag jag vaknar och gör allt jag förmår för att hon ska få likadant stöd av mig.

Och hon har rätt. Det var första gången på väldigt länge. För det var inte bara logisk eller teoretisk glädje. Det var inte sådan glädje som man kanske kan uttrycka i text här på hemsidan och komma undan med, inte heller sådan glädje som man i tal uttrycker men ingen riktigt tror på för kroppen utstrålar något annat.

Detta var något som inte kan uppfattas som något annat än just äkta glädje. Och med äkta glädje, kommer äkta passion, motivation, vilja och styrka. Precis som med äkta kärlek.

Så, tack för allt stöd! Det finns ett gäng till bakom kulisserna som varit klippor denna säsong med, ni vet vilka ni är och vad det betyder för mig.

Kommentera

