Sala Silverman 2013 – vilken grej!

Många intryck att försöka smälta in från dagen, många bra intryck och väldigt få av den sämre karaktären. Jag och Linda åkte hemifrån Falun vid 06:00 tiden mot Sala och anlände alldeles lagomt i tid, hämtade ut nummerlapp och betalade engånglicens (inget krångel) och släpade grejer till växlingszonen.

Gick sen runt och tjuvkollade på alla starkingars cyklar och hur de gjorde sig iordning för race, sen gjorde jag likadant efter förmåga. Träffade Jonas Bergkvist från DSA Triathlon där också, var ett tag sen vi sågs så det var skoj!

Sen var det dags att simma in efter pre-racemötet, kalltsatan i vattnet tyckte jag personligen. Men när man värmt upp det vatten som slinker in i våtdräkten så blir kylan knappast ett problem. Kände mig rätt avslappnad i vattnet på insimningen, men jag var beredd på att starten skulle bli kaotisk, främst för att jag är ovan att simma samtidigt med så många som vill så mycket. Och så rätt jag fick.

2 varvsbana skulle avverkas, höll mig jäkligt lugn inombords för att inte få panik när omgivningen upplevdes som ett gäng skräckslagna sillar med armar som slår mot sidan av kroppen, händer som tar i fötter m.m. Allmänt kaos helt enkelt, men det var jag som sagt förberedd på mentalt.

Jag svalde väl halva sjön första 1000 m, simmade snettsatan och fick hela tiden stanna och kolla upp vart jag höll hus och rikta fraktfartyget åt rätt håll. Men höll mig lugn och positiv! Efter första varvet så började det spricka upp lite och det var lättare att simma lite bakom folk och om man ville så fanns det gott om plats för att hitta fritt vatten så då flöt det på. Kollade bakåt efter 1500 m och det var inte många själar bakom mig direkt.

bild kopia

Efter 1930 m staplade jag mig upp mot växlingsområdet, 3:e sist i min tävlingsklass för att genomföra första växlingen och sätta mig i sadeln, det första jag hör är Lindas röst som hejar på och det kändes kalas. Ser rätt sliten ut på bilden men jag tyckte inte jag sprängde mig i vattnet. Det har jag heller inte förmågan att göra rent tekniskt. Simningen tog 33:25 min, sjukt nöjd med det med tanke på min obefintliga simningsbakgrund och hur många timmar jag (inte) tränat.

Jag hade ett mantra i huvudet att innan start längtade jag efter att få börja simma, sen längtade jag efter att få börja cykla, sen längtade jag efter löpning och därefter målgång. Magnus Johansson nämnde den tanken som hastigast när vi sprang i somras, något som bara fastnade i mitt huvud. T1 gick rätt OK även om det var lite vimmelkantigt att få ihop allt och eftersom man inte var först upp ur vattnet var det mycket folk som höll på med samma sak, det blev lite trångt i den ”länga” jag hade cykeln så det tog lite extra tid att faktiskt ta sig ut och upp på asfalten.

T1 tog 01:40 min.

Väl ut på cykeln så kände jag att benen var samarbetsvilliga idag, lite för sugna första 10 km. Fick hela tiden påminna mig att det var minst 2 timmar cykling och hålla igen, hålla igen och hålla igen. Lyckades landa på en bra intensitet efter detta och håll mig sedan där resten av cykelmomentet. 38.5 km/h i snitt med 166 bpm i snittpuls, min cykeltröskel ligger kring 180 bpm så jag höll mig med marginal därifrån då jag inte var säker på hur kroppen skulle reagera på att det var 21 km löpning kvar utifall jag hade legat kvar i inledande tempo. Banan var platt som en 270 höjdmeters pannkaka, inga bekymmer där. Vinden märktes knappt.

Skärmavbild 2013-08-24 kl. 16.56.53

Första varvet á 27 km var det bara att lägga sig i omkörningsfilen, förbi alla swooshande dischjul och fina tempocyklar. Kände mig grymt pigg iallafall och fortsatte köra mitt eget race. Fick lite problem med ryggen efter 65 km i tempoställning och nacken kändes väl lite den å men i övrigt tipp-topp! Mitt energiintag var klockrent idag, aldrig lyckats följa en energiplan så bra som just idag. Vid varje varvning var det fint publikstöd och nu hörde jag även Crilles röst när jag cyklade förbi, vilket peppade mig ännu mer!

DSCN1253

Sista 11 km slog jag av lite till på farten för att förbereda mig för löpningen, stretchade och drack och längtade till att få börja springa! Cyklingen genomfördes på 02:14:06, ungefär en kvart snabbare än raceplan. Distansen var inte riktigt 90 km enligt GPS.

T2 växling till löpning flöt på fint, 01:30 min tog det.

Väl ut på löpningen så tog jag en kilometer i taget med målet att springa minst 5 min/km tempo men att känslan fick styra. Fick återigen be mig själv att hålla igen, hålla igen och hålla igen i början för att inte riskera att gå på för hårt. Hittade ett bra tempo ganska direkt!

Skärmavbild 2013-08-24 kl. 17.17.35

Hade räknat med 01:45:00 på avslutande löpning, jag har själv inte känt att jag haft den löpekonomin och uthålligheten på träning för att hålla högre tempo tidigare så det var svårt att sätta något bra mål. Och idag, för första gången, fick jag uppleva runners high. Som jag väntat, kunde inte ha inträffat på en bättre dag! Energiplanen på löpningen höll bra den med, tog en gel var 7:e km och stannade och gick några steg på varje kontroll (3 st per varv) samtidigt som jag tog två muggar vatten.

Tiden bara flöt ihop och helt plötsligt var 2 varv och 14 km avverkade, jag kom ur min bubbla strax innan jag skulle ut på tredje avslutande 7 km när jag började uppleva trötthetstecken och fick hitta någon mellanväg mellan glädje och trötthet.

Skärmavbild 2013-08-24 kl. 16.15.19

Sista 2-3 km hade jag bestämt mig för att försöka öka tempot och krama ur det sista ur min välfungerande samarbetsvilliga manskropp! De blev väl inte någon sprudlande avslutning p.g.a krampkänsla och lite väggvarvning men sista km stod jag ut och klämde ur det sista mot mål, som jag längtade efter målgång efter avslutande 21 km till fots.

DSCN1310

Löpningen tog totalt 01:37:06 min (32:08 min, 32:46 min, 32:13 min). Efteråt blev det en obligatorisk lägga-sig-raklång-som-en-skidåkare och en enormt härlig känsla inombords när speakern ropar ut ”Startnummer 229, Jesper Hjortsberg Dalregementets IF går i mål på 4 timmar och 27 minuter och 26 sekunder”.

Vilket för dagen räckte till en 11:e plats i Seniorklassen och 33 minuter snabbare än raceplan, givetvis riktigt nöjd med min premiär!

Kompletta resultat Sala Silverman Medeldistans 2013

Skärmavbild 2013-08-24 kl. 17.52.13Skärmavbild 2013-08-24 kl. 17.51.59

DSCN1326Och nu kan jag knappt gå, stå eller sitta. Allt är väl som det ska!

Grymt bra mentalt, energimässig och fysiskt utförd tävling. Undrar om det inte är min säsongsbästa prestation utifrån de kriterierna och förutsättningarna. Skönt att avsluta säsongen med en positiv känsla, hade väl däremot i vintras aldrig kunnat tro att det skulle ske på en triathlontävling.

En sak är iallafall säker, detta var min första halv Ironman, men definitivt inte min sista. Nu lär jag ju skaffa en tempocykel å! Förrådet börjar bli fullt. Och sen lär det bli några längder i bassängen i vinter.

8 thoughts on “Sala Silverman 2013 – vilken grej!

  1. Roligt att läsa dina tankar kring loppet. Väldisponerat lopp från start till mål, alltid kul att kunna avsluta starkt. Jag ser fram emot att stå på samma startlinje som dig igen, då lär jag få börja kika bakåt på cykeln efter dig ;) Vi har en härlig vinter framför oss nu!

Kommentera

