Inför: Finnmarksturen 2013

Skärmavbild 2013-08-10 kl. 15.19.28

Skärmavbild 2013-08-09 kl. 14.10.45

Tävlingsdags imorgon! En rolig och tuff bana ska avverkas i Ludvika, sista två knölarna kommer kännas i benen efter 55 km. Brukar vara en rätt tuff start med, gäller för min del att inte knöla ner mig i avgrunden första 20 km, det kommer finnas utrymme att med bra tempo avsluta fint! Efter kontrollen i Hagge (53 km) kommer det märkas vilka som har gjort av med mycket energi eller inte.

Tidigare resultat:
Finnmarksturen gjordes om 2011 från ett 112 km långt grusvägsrace till nuvarande bana på cirka 71 km med roliga stigar och säkerligen lättare för arrangören att handskas med. Jag gillade den gamla banan men tycker den nya är ännu bättre!

Det är lite nostalgi med Finnmarksturen för mig, det var det första långloppet jag körde. Gav mig på det längsta loppet direkt, oförberedd och helt utan respekt för sträckningen minns att jag fick kramp i precis varenda muskel i benen upp till bergspriset efter halva loppet (dåvarande 112 km sträckningen).

dsc_0197-jpg.jpeg

Av bilden att dömma var det nog inte så kul med MTB just där och då, ser ut som att jag är någon blandning mellan skitnödig och rädd.

Stannade väl och åt saltgurkor tills jag mådde illa, hinkade i mig en liter vatten och kämpade mig i mål. De blev då en 50:e plats i H-Elit, 40,9% efter vinnaren. Detta var 2009 års upplaga. 2010 gjorde jag en bättre tur och slutade 25:a, 14,3% efter vinnaren.

Tävlingstiden på nuvarande upplaga är ju kortare än föregående, men det är mer likt de flesta andra långlopp i cupen nu än innan man kortade ner och gjorde om banan, så det är inga konstigheter.

2011 var Finnmarksturen också Långlopps-SM om jag inte minns helt fel, hade väl ingen kanondag i sadeln men knep en 20:e plats, 11,7% efter vinnaren och med en sluttid på 02:46:29 min över den nya 71 km långa sträckningen. 2012 startade jag ej.

Och imorgon har jag säkerligen något eller några nya minnen att lägga till boken från den här tävlingen, någon ny lärdom och en och annan hemläxa också!

Kommentera

