Cliffhanger

Skärmavbild 2013-08-08 kl. 10.56.43

Klättrade uppför mitt Triathlon-mitt-i-veckan-berg igår, efter premiären förra veckan satte jag ett realistiskt mål att köra under 46 minuter iår högst upp på toppen. Efter en sådär simning, en riktigt bra cykling och en mycket bättre löpavslutning än förra gången så hade jag slagit min gamla tid med 1 minut. Det hade jag inte räknat med på en så kort sträcka (220 meter simning, 16,4 km cykel, 3,72 km löpning enligt GPS). Riktigt kul (läs: jobbigt).

Och det finns fortfarande tid att ta av så den där måltiden uppe på toppen av berget är inom räckhåll!

Sen är det svårt att sätta ett perfekt lagomt svårt mål direkt. Men på det här viset anser jag att även om det visar sig att ribban var lågt satt när man satte målet från början, så är det viktigare att ha ett mål än att inte sätta något alls för att man inte har erfarenhet eller alla parametrar på plats. Eller att sätta ett mål som är för svårt för den delen, jag vill i första hand fokusera på realistiska mål som ligger i närtid, även om jag givetvis också har drömmål som ligger längre fram i tiden. De är däremot inte lika konkretiserade som dessa.

Det enda jag behöver göra om/när jag når toppen är att checka av målet, klura ut ett nytt realistiskt mål och sen göra likadant igen, i samma form som ovan. Då har jag inte bara koll på vad målet är, utan även hur jag satt målen under tid samt vart jag började och hur jag tagit mig fram. Sen blir ju marginalerna mindre och mindre ju fler steg man tagit givetvis, det roliga i början är ju att framstegen oftast är stora och relativt enkla att uppnå.

Sen finns det ju andra problem med att t.ex ha prestationsmål på tid på en sträcka som sker utomhus, faktorer som man inte kan rå över. Svårt att standardisera t.ex väder och vind eller om man bestämmer sig för att göra om banan, som påverkar slutresultatet. Det bör man ju ha i åtanke innan man sågar sig själv efter en ”sämre” tid i annorlunda förhållanden.

Eller för den delen när man vill mäta processmål med mer känsloinriktning, då blir det än knepigare. Precis som resultatmål, där det också finns faktorer (t.ex konkurrenterna) man inte rår över.

Skärmavbild 2013-08-08 kl. 11.33.50

Men oavsett mål, se framförallt till att njuta av idrotten när det är kul att ta ut sig och kroppen är med på noterna! Det kommer med stor sannolikhet dagar, veckor, månader när det inte alls är lika kul. Då vill man gärna få lite energi av minnet och känslan från av de dagarna allt bara flyter på.

Skärmavbild 2013-08-06 kl. 11.01.02

Har inte så många tillfällen kvar att springa distans på så jag masade mig ut i morse och fick ihop 21 km innan jobbet. Och nu på kvällspasset på MTB med födelsedagsbarnet Lars Bleckur blev det ett litet test med en maxintervall uppför Norlingberg som resulterade i en personbästa tid så cykelformen känns god och löpningen går framåt, win-win.

Skärmavbild 2013-08-08 kl. 20.18.17

I helgen tävlas det på MTB då det är Finnmarksturen i Ludvika, jag åker dit och vill göra en bra tävling och ha kul. Ser framemot det!

Kommentera

