Hjortsberg-et

Hdhut.blogspot.com (25)

Jag har ett gäng sådana här berg att bestiga och jag måste ha dom, annars blir jag oinspirerad och omotiverad precis som alla andra. Har jag heller inte koll på vart jag började, uppskattar jag inte hur långt jag kommit.

Jag vill massor av saker. T.ex som att springa milen under 38 minuter, genomföra en Halv Ironman under 05:00:00, jag vill köra 30 minuter nonstop på 4,8 W/kg på testcykeln, jag vill vara mindre än 5,11% ifrån vinnaren på CykelVasan. Utöver att jag vill må bra, vara frisk och skadefri, att mina nära och kära mår bra och att ha ett utmanande heltidsarbete etc etc.

Skärmavbild 2013-08-06 kl. 10.59.33Varje mål är ett berg jag vill bestiga. I början kan jag inget annat än blicka upp mot toppen av berget, mot mitt mål. Sen förbereder jag mig. Analyserar vad som krävs för att nå toppen av berget. Förberedelsen är mångt och mycket halva nöjet med allt slit.

Sen är det dags att klättra, fokus på ett delmål i taget. En detalj åt gången, en sak jag kan förbättra för varje steg.

Går det tungt eller om jag fastnar kan jag alltid få extra draghjälp genom att drömma mig upp på toppen av berget, eller blicka ner från där jag startade för att få extra energi att ta ett kliv framåt.

Mitt idrottande är och har varit en tydlig signal till mig själv att jag bytt livsstil, från en passiv till en aktiv och att jag kan, om jag vill. Från att vara den som står och väntar på att saker ska hända, till att aktivt ta tag i det själv.

Faktum är att jag använde denna modell som ett verktyg för våga ge mig ut och försöka träffa någon att dela livet med, jag var grymt trött på att vara singel och kallade det berget väldigt emodramatiskt för ”Ensamhetens topp”. Efter att jag tagit steg för steg och slängt mig ut i okända och obekväma situationer så visade det sig till slut att längst upp på toppen stod min nuvarande sambo, Linda. Och berget bytte namn till ”Framtidens topp” istället. Jag gjorde samma sak i anslutning till att jag fick mitt nya jobb.

Precis varför jag börjat simma och springa nu, för att jag inte behärskar det. Men jag vill! Ingenting kommer att hända om inte jag slänger mig i vattnet och börjar kämpa. Och förhoppningsvis kan jag både springa och simma någorlunda skapligt i framtiden.

Jag är övertygad att för min del är det bara nyttigt och utvecklande att göra flera saker än att bara cykla. Men bara för att jag gör andra saker betyder det inte att jag gett upp mitt försök att ta mig uppför mitt cykelberg, snarare tvärtom.

6 thoughts on “Hjortsberg-et

Kommentera

