2 km test öppet vatten

Jag är ju en sån där mål och mätningskille. Har haft lite problem med hur jag ska lösa just mätningen i simningen, speciellt i öppet vatten. Att bara utgå från Eniro’s mätningsverktyg från en punkt till en annan över en sjö kändes inte tillräckligt tillförlitligt, speciellt när man (jag) inte simmar spikrakt hela tiden.

Har tittat på en Garmin Forerunner 310XT men så läste jag den här recensionen och förstod att GPS’en tappar signal så fort enheten kommer under vatten. Jag har en gammal sliten Forerunner 305 som är funktionell men gummit vid knapparna har släppt så minsta lilla vatten i den och det är adjö.

Såg att recensenten stoppade sin 310XT i en liten påse och körde upp den under simmössan, enkelt nog! Så jag gjorde likadant med min 305:a, såg till att luta GPS mottagaren åt höger (jag andas in åt höger) och sen var det bara att köra. Har en GripGrab vattentät påse som jag körde ner 305:an i bara för att vara säker. Fungerade klockrent! Jag ställde in autolap vid varje km och det hördes klart och tydligt i vattnet. Har man en 310XT så kan den vibrera också, det lär kännas det med. På 305:an (och säkert 310:an med) kan man ställa in fartvarningar, som har ett annat ljud än autolapsignalen vid varje km så det går ju att ställa in pace också, pulsvarningar med för den delen men sånt sysslar vi inte med. Sen funkar det ändå inte under vatten.

Finns andra saker som är intressant med 310:an däremot!

Skärmavbild 2013-07-28 kl. 12.28.54

 

Skärmavbild 2013-07-28 kl. 12.22.11

Simningsupplägget inför testet:
20/7 – 30 minuter för att testa våtdräkten.
21/7 – 2 km med våtdräkt i Stångtjärn. Resultat: Ungefär 40:59 min. (utan GPS)
24/7 – Teknikpass med Magnus i bassängen vid Lugnet.
25/7 – 30 minuter med våtdräkt i öppet vatten, nöta teknikbitar.
28/7 – 2 km med våtdräkt i Stångtjärn. Resultat: 37:44 min (med GPS).

Riktigt nöjd med det, med tanke på den korta tid jag faktiskt simmat.

Kör nog nästa test veckan innan tävlingen, fortsätter nöta teknik på passen framöver och få till lite mer volym. Ganska uppenbart att det är i tekniken jag har mest tid att tjäna när det gäller simmomentet i sig.

Sen finns det saker jag inte kommer hinna prova på innan, t.ex hur det är att simma med massa andra människor och det kaos som kanske kan uppstå i samband med starten och att det blir trångt eller dylikt. Men jag tror jag valt rätt tävling att göra premiär på gällande den biten.

 

Kommentera

