Någon gång ska vara den första!

bild

Har haft lite maniska planer på att prova på en Triahtlontävling, planer som jag nu tänker ta steget och förverkliga! Som vanligt när jag väl bestämmer mig är jag ivrig och den går i slutet på augusti i Sala, en medeldistans (Halv Ironman). Det är alltså 1,9 km simning, 90 km cykel och 21 km löpning. Så, jag lär ju först träna lite om jag ska överleva.

Min simbakgrund är nästintill obefintlig, precis om jag vill ha det. Förutom de pass vi gjort i vinter med Dala Sports Academy, som varit någon slags blandning mellan simträning och lek mest för flåset. Under 2012 simmade jag 6 st pass á 60 min styck. Iår har jag skramlat ihop 6 st pass á 30 min styck i snitt hittills.

Precis som med löpningen så försöker jag nu få lite kontinuitet på det hela och är väl mest nyfiken vad jag kan förbättra på så kort tid. Mindre än 5 veckor kvar till planerad start så det hinns inte med några underverk precis. Har väl kommit underfund med att när det gäller simningen så är det teknik, teknik, teknik och åter teknik som gäller och jag kommer försöka få hjälp med den biten. Fullkomligt avgudar att vara helt nollad, ingen kompetens, ingen erfarenhet och bara arbete! Då trivs jag bra!

Har kört cykeldistans denna vecka och var idag sugen på något annat, blir några fler cykeldistanspass till veckan så det går ingen nöd på mig att göra något annat.

Hade mätt upp en sträcka på cirka 500 m i Stångtjärn som jag simmade x 4 och kunde då för första gången i levande livet lägga till strax över 2 km simning nonstop i lugnt tempo på meritlistan. Det gick rätt bra ändå tycker jag!

Hade med mig cykeln i bilen så jag skuttade upp ur vattnet och slängde mig på cykeln och körde halva cykeldistansen (45 km) med nåt varv runt Varpan under cykeltröskel och sen upp till Stångtjärn igen för att avsluta med en tredjedel av löpsträckan (7 km) på uppskattad löptröskel.

Så passet gick distansmässigt ut på att simma hela sträckan, cykla halva och springa en tredjedel medans intensiteten ökade för varje växling. Under detta hann jag prova hur magen reagerade på gel och sportdryck i övergången till löpningen samt faktiskt prova på att simma hela distansen eftersom det var mest obekant och ändå få in lite kvalité i löpningen.

Grymt kul träning!

2 thoughts on “Någon gång ska vara den första!

Kommentera

