Visit Rörbäcksnäs!

Friends Har påbörjat mitt toppningsupplägg till CykelVasan och gjort de första två distanspassen, igår åkte jag, Christian Persson och Pelle Sjudin till Rörbäcksnäs för att prova deras omtalade XC-leder. Det stod på min ”att-göra-lista” över semestern, det och läsa en bok.

Målet för dagen var att köra samtliga leder men vi skippade Byrundan (10 km Grön) och Högåsen (3 km Blå) och tog ett extra varv på Kalugapasset (15 km Blå) istället. Drygt 80 km totalt på strax under 4 timmar (800+ höjdmeter) fantastisk, fartfylld och fin cykling. Rekommenderar verkligen att cykla där, prova åtminstone Kalugapasset och den långa röda Vallsjörundan (32 km Röd). Fintsatan!

Hade med mig Niloxen och filmade första svängen på Kalugapasset, var lite svårt att klippa materialet för det var iprincip sådär härligt 90-95% av leden, vi körde första svängen på 43 minuter och andra på 40 min blankt så dessa 8 minuter får representera delar av leden. Den röda var också riktigt fin men där blev det inget filmande.

Kolla gärna HD versionen. Ingen bakgrundmusik men ni får leva med mitt svettoflåsande som metronom och några sporadiska uttryck på dalmål och fartvind.

Efter avklarad runda åkte vi ner till badplatsen och doppade oss och åt en bit mat innan hemfärd, helt klart en kanondag!

5 thoughts on “Visit Rörbäcksnäs!

  1. Vad är det för hjälm som Sjudin använder? Den ser betydligt oluftigare ut än andra hjälmar! Trodde det var en POC Trabec, men lufthålens placering och storlek stämmer inte

Kommentera

