Inför: Långa Lugnet 2013

Imorgon är det dags för tävling på hemmaplan här i Falun! Långa Lugnet som en del i Långloppscupen och tillika min födelsedag, jag blir 28 år lastgammal.

Första gången för Nya Långa Lugnet i denna tappning, jag har provkört den nya sträckningen och det blir ett saftkalas. Ett smakprov från provkörningen i Torsdags:

Har känt mig lite sliten efter Borlänge Tour, sovit lite sisådär i veckan men jag tror gårdagens teaterföreställning på Hellmansö ihop med solnedgång och gott sällskap gjorde susen för inatt har jag sovit som en stock! Skönt att vakna utvilad och pigg.

Skärmavbild 2013-06-01 kl. 08.09.33

Men två vilodagar i benen och annat än träning på schemat tror jag nog bara gjort gott för både kroppen och skallen! Jag är iallafall laddad och ser framemot morgondagens äventyr.

2 thoughts on “Inför: Långa Lugnet 2013

  1. Du som kört banan, är det som Fredrik skrev rekommenderat med lite högre tryck i däcken och något grövre däck än FF fram? Eller är behovet inte så stort?

    • Hej!

      Jag byter sällan mönstertyp, håller mig till ett allroundmönster då det i regel jämnar ut sig över hela banan. Förutom kanske Cykelvasan då.

      Jag vet inte vilken version av Långa Lugnet som Fredrik kommenterat, banan lades om helt nyligen och vi provkörde nya sträckningen i Torsdags. Tidigare versionen hade jag nog kunnat tänka mig ett grusvägsdäck (typ Furious Fred) eller allroundmönster (Racing Ralph om vi pratar Schwalbe, eller Maxxis IKON).

      Den nya sträckningen däremot, innehåller en hel del rötter, sten, kurvor och singeltrack, speciellt på andra loopen och om det kommer regn i natt så skulle jag iaf köra Racing Ralph eller Rocket Ron. Beror helt på individen som vanligt och det finns inga bra svar :) Vet vissa som kör breda FF med lägre tryck och bra teknik som klarar sig lika bra utan incidenter bland stock och sten, medans det kan vara mindre bra för någon annan.

      Terrängen och det tekniska är inte extremt jämfört med andra Långlopp. Men de kommer bli en del korta branta backar och tuff stig samt runt 1000 höjdmeter och långt ifrån ett grusvägsrace.

      Vad gäller lufttryck så är det inget jag rekommenderar att börja laborera med dagen innan race och utan att testat sig fram, för mycket eller för lite kan ha lika dålig effekt. Finns inga genvägar där anser jag, testa testa testa. :)

      Hoppas det var svar på din fråga!

      / Jeppe

Kommentera

