Borlänge Tour 2013

Vilken helg! Bra tävlingar och arrangemang, grym sammanhållning och kalasväder gjorde det till en fröjd att tävla. Tack vädret och Borlänge CK.

977257_619848384694142_58085048_o

På Fredagen körde vi XCE (Sprint), första 12 från kvalet gick vidare till Semifinal och jag tog mig vidare med 11:e bästa kvaltid efter en liten miss. I semifinalen fick jag tampas med Krippe Kvist, Kalas Nilsson, Emil Linde, Pontus Fagerhill och Marcus Strömstedt. Gjorde en start med stor förbättringspotential och var väl aldrig riktigt nära den 3:e platsen som minst krävdes för att gå vidare till final, slutar 4:a i semin och 12:a på etappen totalt och fick med mig 10 bonussekunder till Lördagens XCO. Det var första året XCE kördes i Borlänge så jag har inget att jämföra med men är nöjd med prestationen överlag! Sprint under 2 min kan jag bli bättre på i framtiden!

964241_619849244694056_1325973786_o

Lördagens XCO var ett saftkalas, gjorde även denna dag en start med stor förbättringspotential och låg väl i mitten av fältet ned mot första backen. Blev lite korvstoppning uppför sen och jag fick jaga och hade svårt att hitta mitt tempo, efter 3 av 6 varv låg jag 11:a och hade börjat hitta flytet. Körde upp mig en placering ut på 4:e och på 5:e kom Kolmårdens lokomotiv Stefan Carlsson och ångade förbi som om jag var stillastående, medans jag kunde passera en punkterad Erik Karlsson innan målrakan och därmed ta en 9:e plats på etappen. Hade bra driv och bra plan genom hela loppet även om benen skrek av kramp i värmen på sista två varven så kunde jag mala på, kul! I totalen låg jag nu 9:a, 1 sekund efter Stefan Carlsson och 22 sekunder före Erik Karlsson inför avslutande etappen.

920203_619850491360598_902946066_o

Söndagens XCC blev en tuff dag på jobbet, hade svårt att hantera farten första 2 av 6 varven och hamnade i ingemansland därefter, ganska svårjobbat när man ska kötta på i 6 varv. Såg däremot att loket från Kolmården kom i raskt tempo bakifrån även idag, tänkte att när han kommer ikapp så ska jag klistra mig in på rulle, vilket jag gjorde till 6:e och sista varvet där jag stötte i en backe och höll undan in till mål. Kom igång lagomt till tävlingen var över, men är ändå nöjd med hur kroppen svarade efter Lördagen och i värmen.

382610_619850211360626_1008845074_nYnglingarna hade kört bra denna dag så jag hade tappat tid mot vissa och en 11:e plats på etappen gav en 10:e plats totalt över hela tävlingen.

En riktigt bra genomkörare inför Långa Lugnet på Söndag! Ser verkligen framemot årets cykelfest.

Stort tack till alla som hejar och stöttar! Min sambo Linda medverkade på sin första cykeltävling som cykelfru i helgen också.

Fullständiga resultat
Bilder Borlänge Tour 2013 – TCS Facebooksida

Kommentera

