Långa Billingeracet 2013

Då var tävlingspremiären avklarad för iår! När vi va ute och rullade första halvan av loppet igår eftermiddag kändes benen kalasbra! Sov taskigt inatt men har man sovit bra i veckan, vilket jag gjort, så ställer det inte till med så mycket för min del.

Kände mig lite seg på uppvärmningen men det är när starten går som man får reda på hur det är på riktigt.

DSC_3646_681x1024_

Och det kändes riktigt bra idag! Satt med i förstaklungan över startbacken sen halkade vi lite efter ner mot banvallen men jag, Edin, Ludde och Brengdal lyckades komma ikapp efter några förningar. Satt med i 40-45 min innan jag bestämde mig för att hitta mitt tempo då de snabba grabbarna va lite för snabba för mitt eget bästa i längden.

De va fler som fick göra likadant, bildades en klunga med Edin, Ludde, jag och Erik Karlsson om jag inte minns fel. Sen anslöt Flockhart bakifrån och skruvade upp tempot på stigarna, fick släppa Edin, Karlsson och Flockhart uppför sista långa grusvägsbacken i Öglunda innan varvning men jag och Ludde fick sällskap av Stefan Carlsson och en till på toppen och det blev bra tempo på platten! Vi kom ikapp de tre lagomt innan varvning.

När vi cyklade igår så insåg jag att det var 3 stigar jag ville försöka vara först in på och en av dom var den näst sista innan man kommer upp till stadion, vilket jag såg till att vara och tog mig ut ur det partiet med en liten lucka.

Tyvärr hade någon tappat en hörlur (!) på stigen och den trasslade oturligt nog in sig i min bakväxel och snodde sig några varv i växeltrissorna.

130511_049

Fick hoppa av och försöka trixa bort den men de gick sådär, tappade givetvis tid på att få cykeln funktionell igen och fick stanna en gång till längre fram när jag märkte att jag bara hade övre halvan av kassetten att spela med. Fick två kugg till med lite mer pillande och sen bestämde jag mig för att ändå satsa järnet och försöka gå ikapp de framför istället för att vänta in dom bakom.

Det höll tyvärr inte och istället för att ansluta blev jag väl så finstum och väggad samt ikappkörd av bakomvarande strax innan langningen i Ryd, men jag försökte iallafall och det beslutet ångrar jag inte!

Inför Billingeracet bestämde jag mig för att testa vad som händer när jag släpper lite på mitt kontrollbehov, att inte alltid ta den enkla vägen och det tycker jag att jag lyckades riktigt bra med. Även om själva resultatet i listan uteblev så var det många, för mig, viktiga mål som uppfylldes under de 75 km vi avverkade.

Jag är övertygad om att just i mitt fall är det precis vad som krävs för att jag ska utvecklas och ta nästa steg i nuläget, att fortsätta våga och inte vara rädd för att misslyckas.

DSC_3981_681x1024_

Resten av tävlingen bedrevs i dimman. Men i mål kom jag och en 18:e plats med 8,18% ifrån vinnartid (32:a, 21,6% ifrån tidigare) är trots allt det bästa resultat jag gjort på Billingen och jag tar med mig massor av bra kvitton och besked från den här tävlingen!

Grymt kul bana och jag är glad att jag satt på min heldämpade 650b idag, den var helt wunderbar! Är nöjd med hur kroppen svarade med, finns hopp!

Skärmavbild 2013-05-16 kl. 11.05.26

Skärmavbild 2013-05-16 kl. 11.05.36

Kommentera

