Äntligen Styrketisdag!

Tisdagsmorgon innebär styrka med Dala Sports Academy i Friidrottshallen! Vi har kört detta pass hela vintern och det har givit bra resultat, framför allt för min bålstyrka. Har även kört ett eget styrkepass en gång i veckan med lite mer fria vikter.

IMG_0248

Äter en lättare frukost innan, brukar inte vara någon hit med en monsterfrukost på de här tidiga morgonpassen. Iallafall inte för mig. En skål med flingor och mjölk samtidigt som jag tar ikapp lite vad som hänt på de sociala medierna + i verkliga världen. Och till råga på det fick jag se solen gå upp över Galgberget denna vackra tisdagsmorgon. Gick och la mig strax efter 21:00 igår och vaknade 05:20 innan väckarklockan, tror faktiskt folk har svårare att gå och lägga sig i tid än att gå upp tidigt. Gäller att fokusera åt båda hållen om de ska fungera i längden, sömn är så fint!

Jag försöker ta mig tid och springa till friidrottshallen, vi börjar tidigtsatan så man hinner till arbetet sen också. Det är cirka 5 km till hallen enkel väg vilket är en perfekt sträcka för att bli varm i kroppen!

IMG_0249

Packar lätt, något som jag alltid har med mig nuförtiden när jag springer och cyklar är en GripGrab vattentät mobilpåse, riktigt grym! Håller fukten borta, även om jag låter hörlurarna pressa igenom så har jag inte haft några problem med fukt. Imorse var det -9 grader så det fick bli att springa i de lite varmare längdskidhandskarna från GripGrab istället för sommarvantarna. Packade ner en Energizebar också, en nödraket har man ju aldrig dött av.

De blev en fin löptur i morgonsolen! Älskar att vara först i hallen, belöningen är denna:

Sen är det bara att sätta på lite musik, hoppa ner i benpressen och maxa! Vår ledare på DSA, Lars-Åke Östlin, ramlade in precis i lagom tid och stod på sidan och övervakade det hela så inga missöden inträffade, dessutom skönt att ha någon på sidan av som pushar! De andra i gruppen är bortresta så det var bara jag och L-Å idag inledningsvis, Peter Vingstedt trillade in lite senare. Blev dock en bra start på dagen med ett personbästa i benpress, långt kvar till några Chris Hoy vikter däremot.

IMG_0259

Efter benpressen kör jag en av mina favoritövningar för stunden, däckvält!

10-11 repetitioner x 6, 30-90 sekunders vila beroende på dagsform med stumhet som belöning mot slutet, skitkul övning där man får jobba med hela kroppen. Obligatoriska tennisstön efter varje vält är ett måste, har däremot några decibel kvar till toppen.

IMG_0262Kör några lyft i en höftböjarmaskin innan vi kliver på Medicinbollsprogram + Core. 5 st olika övningar med medicinboll, 25 repetitioner per övning, 2 set. Sen avslutar vi med 10 st olika statiska coreövningar 30/30 (eller 40/20). Alltså 30 sek aktivt, 30 sek vila etc.

Sen löpning hem igen, alles klar! Och detta firas med en fantastisk second breakfast samtidigt som arbetsdagen startar!

Bara att ladda inför eftermiddagspasset! Hade tänkt köra Dalaserien på LVG men jag hinner inte denna gång, så det blir hederligt testcyklande istället!

Kommentera

