Dala Sports Academy i Älvdalen

I helgen har jag varit på ett litet uppstartsläger med orienterare, triathleter och cyklister i Larz Kristerzland och fått uppleva en ny nivå av träningsdoft med 4 grabbar i ett litet hotellrum med träningskläder överallt.

Vi cyklister + Triathleten Jonas Bergqvist cyklade till hotellet i Älvdalen från Falun på Fredagsmorgonen, det blev ett fantastiskt distanspass med härliga vyer, en punktering och nära till skratt, samt pigga ben! Allt man kan önska sig. Vi släpade oss upp de 126 kilometrarna på 4 timmar och 40 minuter effektiv tid, vilket var snabbare än vad jag hade väntat. Det blev ett stopp innan Rättvik, jag fick punktering och sen ett till inne i Rättvik för byta ut isen i flaskorna mot drickbart vatten samt i Mora innan sista biten mot Älvdalen.

Väl framme i Älvdalen gjorde vi oss hemmastadda i vårt rum, jag, Mats Andersson, Lars Bleckur och Peter Vingstedt hade äran att dela varandras sällskap denna helg vilket jag tyckte fungerade kalas!

Mat efter distanspasset och sen ner i Sveriges kallaste simbassäng för 60 minuter simning, jag har nog inte krampat så mycket som jag gjorde under det här passet på väldigt många år, om det var det kalla vattnet eller cyklingen som tog ut sin rätt eller en kombination av de båda är skrivet i stjärnorna.

Dag två startade vi med Orientering, i grupp tack o lov, det var riktigt roligt faktiskt. Även om mina kartkunskaper är värdelösa, får tacka mina gruppkamrater för navigerandet, jag tog rollen som pådrivare istället men blev rätt tyst och trött efter halva passet. Pass två så stack vi cyklister och körde styrka på eftermiddagen, jag fick väldigt bra råd och analys av mitt marklyft och knäböj av Peter som jag vet jag kommer ha stor nytta av framöver, har en del kvar att jobba på!

Lyckades sen ta mig till final i luffarschackturneringen på kvällen, men stöp på mållinjen mot en värdig vinnare!

Söndagen körde vi MTB i skogen och det var långt över förväntan, glada tillrop och fint flow på stigarna kring Älvdalens IP för att vara den här tiden på året.

I min iver lyckades jag slå i knät på samma ställe två gånger och fick ge mig lite tidigare än de andra och åka till hotellet och slicka såren. Tog ett safebeslut att avstå stavgångspasset på hemvägen i Rättviksbacken, stod och hejade på istället.

Överlag en mycket bra träningshelg och ett lyckat läger! Nu kör vi!

Kommentera

