Du påverkar mer än du tror.

Att ta fysiskt ansvar under ett träningspass i grupp, speciellt om man har en bra dagsform, är inga problem för de flesta att göra. Men dessto sällsyntare är de som har bra dagsform som även försöker använda lite av sin medvind till att ta mer ansvar för den mentala helheten i gruppen.

Här tycker jag själv också att jag har en liten bakläxa att göra, någonting jag vill göra bättre. Det behöver verkligen inte vara något avancerat eller energikrävande, det räcker kanske med att slänga ett öga på sina medcyklister påväg ner efter en förning, säga ett par väl valda, men framförallt positiva, meningar och mana på i gruppen.

Det är ju trots allt den typen av idrottsman jag själv vill vara, allt annat kostar bara mer än det smakar om ni frågar mig. Motparten blir annars ganska lätt en något hetsig jargong som jag tror bara ett fåtal verkligen får ut något av. Jag har på senare tid konstaterat att jag inte är en av dom. Förut tränade jag även nästan uteslutande ensam, och det är bra att kunna göra det, men det är lite olika klimat som råder och beroende på både mental och fysisk dagsform också olika roller man kan ta på sig.

Men det är svårt, för individualister att inte vara just individualister, vid tillfällen när dom inte behöver vara det.

Jag försöker vara medveten om hur jag påverkar andra med min energi, inställning och mina egna ord nu när jag tränar mer i grupp än jag gjort innan, speciellt om man i gruppen försöker uppnå högt uppsatta mål och vill åt samma håll. Då har man ett individuellt ansvar för hur man bidrar till gruppen anser jag, som i grund och botten bygger på respekt.

Du kan påverka så mycket mer än du tror, både negativt och positivt. För dig själv och för andra.

Foton i inlägget: Öijer

4 thoughts on “Du påverkar mer än du tror.

  1. Jag brukar mest ta ansvar för att det blir något fotat under träningarna, hur skulle blogginläggen se ut annars?

    I övrigt: bra skrivet. I vinter ska vi vara förträffligt härliga.

Kommentera

