Positiv trend på mästerskapsdeltagande?

Idag publicerades det en nyhet på SCF’s hemsida som handlade om MTB, den första på en månad. Se nedan.

”Kulsatan!” var min första reaktion, sen tänkte jag: ”Är trenden verkligen så positiv överlag?” Och ”varför man bara lyfter upp ungdomsklasserna och Elit, vad har hänt i övriga klasser?” ”Hur ser det ut i den totala antalet anmälda statistiken?” ”Skillnad mellan Herrar/Damer?”

Ja, en del följdfrågor helt enkelt.

Så jag blev nyfiken och gjorde enkla efterforskningar i resultatlistorna från föregående år och fann följande fakta baserat på antalet anmälda till XCO (DNS/DNF räknas fortfarande, då det är den parametern man utgått i från i trendspaningen från SCF’s sida) i samtliga tävlingsklasser (Nybörjare ej inkluderade).

Källa: MTB SM 2012 (IndTa), övriga år SCF.se (Resultatlistor)

Rött = Lägst antal anmälda på de år som är med i listan. Grönt = Högst antal anmälda på de år som är med i listan. Längst ner är uppdelningen för respektive år. Elit (Herr/Dam), Junior (Herr/Dam), Ungdom (P&F10-16), Veteran (Herr/Dam). 2009 tävlades det inte i någon Pojkar/Flickor 10-12 års klass, då gällde 11-12, därav fetstil de åren före.

Hittade inte resultaten från SM i Norberg 2008 på SCF’s hemsida, länkarna för 2006 i Uddevalla fungerar ej. Så efter det la jag ner.

Årets SM har alltså de 5 lägsta antalet anmälda i H-Elit, D-Elit, H-Jun, P13-14 och F13-14. Man har samtidigt de 3 högsta antalet anmälda i D40, D-Jun och P10-12 och har sett till totala antalet anmälda det näst sämsta antalet på de år som jämförs. Varav lägst antal anmälda i Elit och Junior klasserna.

Blir hemskt gärna informativt tillrättavisad av någon på förbundet angående dessa siffror, det skulle isådanafall åtminstone visa på självinsikt och kontroll på läget. Det är möjligt att man från SCF’s håll har räknat ihop samtliga grenar i mästerskapet när man menar att trenden är positiv, men ett stickprov på ”paradgrenen” känns ändå relevant enligt mig.

Vill förtydliga att detta inte är någon kritik riktad mot själva arrangemanget i Mölndal, de finns på Facebook, har bra info på sin hemsida och mycket tyder på att det kommer bli ett kanonarrangemang för alla deltagare. Inlägget är riktat helt faktamässigt mot den nyhet man gjorde från förbundets sida och inget annat.

Statistik är väl så fint.

Skulle ”någon” göra liknande trendspaning på t.ex, åh vad vet jag, XC-cupen skulle det nog också vara rätt intressant. Samtidigt skulle jag vilja lyfta fram t.ex Långloppscupen som uppenbarligen gjort något rätt med deltagarrekord på löpande band. Däremot skulle det i det fallet vara intressant att trendspana på tävlingsklasserna i Långloppscupen och se hur det faller ut.

9 thoughts on “Positiv trend på mästerskapsdeltagande?

    • Men det är ju det som är grundfrågan, hur får man fler cyklister att starta? För nu verkar väl allt vara så fint. Jag vill bara påvisa trenden som alla har så mycket känsla ikring.

      Angående mitt eget ”ickeanmälande” i årets XCSM så är det ju inget principbeslut taget p.g.a av dessa fakta direkt. Det beslutet var inte lätt men det behöver jag heller inte försvara för någon annan än mig själv.

  1. Jonas menade nog: Har DU mailat SCF :) Annars är det rätt dyster statistik.. Jag kan själv erkänna att de tävlingarna jag kört i XC i år som 30åring. Typ de första… Annars långlopp och lokala tävlingar. Är inte direkt jättekul, dessutom kräver svårighetsgraden på XC mer av dig som cyklist än långloppen. Som en mes (jag) är långlopp mer förlåtande och tex SM-banan i Borås förra året är inte så förlåtande! Sen att det har varit grymt lärorikt att ställa upp i XC-loppen är en annan ”femma” för när man väl kommer till långloppens tekniska partier känns det inte alls farligt längre!! :)

    Nere i skåne har vi tex sportsonmtbcup som slår rekord i hästlängder. För ca 3-4år sedan var de knappt 30st som ställde upp och premiären i år var det nästan 100. Enkelt arrangemang som kräver ingen startavgift, förlåtande bana, 1h körning, flest varv och mål. Detta enkla vill folk ha och inte 22st olika klasser. Bara lite tankar… :) Bra blogg och kul läsning annars.

    • Att det finns ett intresse för XCO märks ju även här i Gästrikecupen, där det varit samma resa som det verkar på Sportson MTB Cup. Iprincip samma upplägg också och det har fungerat.

      Jag har ställt frågan på SCF’s facebooksida.

  2. Ping: Med facit i hand | Jesper Hjortsberg

Kommentera

