Att vända en stek

Inledningen på den här tävlingssäsongen har verkligen varit en prövning på flera sätt, jag har saknat verktyg att hantera detta och verkligen insett hur komplicerat det enkla kan vara. Cyklingen har länge varit en tillflyktsort för mig, ni vet det där förlösande och heliga som har gett massor med positiv energi en dålig dag. Jag har känt mig mer eller mindre mentalt odödlig, allt som kastats framför mina fötter har med stabil grund tagits om hand. Man drar lärdom, skakar av sig och går vidare.

Men just nu känns varje motgång som att jag får mitt hjärta urslitet ur bröstkorgen, och varje gång reser jag mig ur fosterställning, samlar ihop mig och sätter mig i sadeln igen. Jag vet ju inget annat, det är bara att kämpa och ha tålamod så vänder det. Men samtidigt trycker nån sadistisk jävel på en repeatknapp så fort man samlat ihop sig så man får glädjen att återuppleva allt om och om igen. Vilket medför att det här med att skaka av sig och gå vidare blir ett allt svårare saftkalas för varje gång.

Fortsatte väl på inslaget spår och åkte hem med en DNF efter en vurpa på dagens Gästrikecup i Storvik. Får gräva väldigt djupt just nu. Och då behöver ni inte läsa mellan raderna.

Men jag kämpar tålmodigt på efter bästa förmåga, för någon gång kommer den lilla knuff i ryggen jag behöver. Jag menar, den sadistiske jäveln med repeatknappen måste i all rimlighet bli stum någon gång.

14 thoughts on “Att vända en stek

  1. Tjena Jesper!
    För mig som följer dig lite på avstånd så verkar det som att du har kört lite för hårt ett tag. Om det är så kan det ju ta ett tag att få tillbaka kraften. Det är ju jätte svårt att inte träna, kanske är läge att bara ut och köra teknikträning där fokus inte ligger på att bli helt slut och inte så långa pass. Tänker på mästarnas mästare där man fick höra Gunnar Larsson hur hans uppladdning inför OS, där han sedan vann guld.
    Ha de’ och hoppas på bättre form snart
    Magnus

  2. Hej Jesper!

    Jag tycker att du åker fort redan idag, men om du tror att det finns potential för mer så läs igenom detta.
    Jag vet hur mycket fokus du lagt på träningen under vinter och vår, vad jag kan förstå så har du tränat hårdare än tidigare. Träningen ger inte resultat direkt, stressa inte följ din plan så skall du se att formen kommer så små ing om. Vad gäller dina punkteringar och vurpor så tror jag det finns två svar. Det första är att du haft lite oflyt den sista tiden, det vänder skall du se. Det andra, påminner mig om när jag var på en hyfsad elitnivå och såg åkare som låg på gränsen i dom tekniska partierna och till följd av detta punkterade eller krashade på var och varannan tävling. Lär dig köra smart, åk fort på rätt ställe, be ex Mankan skugga dig något pass, han är rutinerad och punkterar eller krashar sällan.

    Med mer rutin så kommer du nog förstå vad jag menar.

    Lycka till

    Jonas P

Kommentera

