Byvalla-Långshyttan Järnväg

Trodde inte det var sant när utomhustermometern visade stadiga 23 grader imorse, ingen tvekan om att det var rullväder deluxe.

Så jag siktade på att låta kroppen och huvudet bestämma, började med att snurra lite stig häruppe och när jag kände att benen var okej så jag tog väl MTB’n och rullade mot min gamla hemort Långshyttan.

Hade fler alternativ på kortare rundor om det skulle kännas skit.

Att cykla den gamla sträckningen för Byvalla-Långshyttan järnväg är något jag velat göra ett tag nu men det har aldrig blivit av. Dels för att uppleva lite minnen, eftersom jag är uppvuxen därikring och dels för att morfar arbetade på järnvägen innan den lades ner på 60-talet, ville tänka på honom lite och dessutom är det ju otroligt vackert på sina ställen.

Väl framme på bruket så rullade jag upp till det gamla stationshuset och styrde mot Byvalla. Flertalet felkörningar, en del av den gamla sträckningen går inte att cykla alls men det finns bra alternativ. Från Långshyttan är det fint via Nordviken och Långåsen. Sträckan längs Bysjön går ej, man kan cykla på grus/asfalt norröver och ansluter igen i Rörshyttan och tar sig därifrån fram till stationshuset i Stjärnsund där även dagens första fika inträffade.

Från Stjärnsund går det en liten bit innan man får gå på grusväg tills det går ihop igen mot Byvalla. Överlag rätt trevligt, skulle jag göra om det så skulle jag skippa sista biten mot Byvalla, sväng isådanafall höger mot Kloster direkt efter man passerat gamla Dalaåsbo stationshus, då kan man ansluta till Husbyringen istället, som även den är mycket fin på sina ställen.

Totalt 35 km, men då körde jag som sagt en hel del galet.

I Byvalla var det väl så trist att klockorna stannade så det var bara att röra sig hemåt på bästa sätt, valde att åka tillbaks för att köra över Dormsjö-Kloster mot Dala-Husby och sen mot Torsång-Ornäs och till sist Runnleden hem. Stannade och fyllde på vatten och åt en Powerbar i Dala-Husby också, dubbelfika idag alltså.

17 mil och 6 timmar och 20 minuter blev det till slut. Det kändes riktigt bra på hemvägen med hög fart och pigga ben, det måste varit fikat. Bra dag!

8 thoughts on “Byvalla-Långshyttan Järnväg

Kommentera

