Miljöspecifika powernaps

Efter avslutat träningspass av lite hårdare karaktär så brukar jag lägga mig i sängen med benen högt och kör igång datorn för att importera träningsdata och slösurfa lite, ungefär vad jag gör i skrivande stund. Fyller på med vätska och försöker slappna av en kvart eller så. Om det finns tid så försöker jag somna 20-30 minuter på beställning efteråt.

Försöker även altinera platser att somna till på, det är inte alltid man kommer ha sin egen säng till förfogande ute i verkligheten. Vardagsrumsgolvet på liggunderlag, köksbordet etc.  Man kanske skulle kunna kalla det miljöspecifika powernaps.

Det är en konstform jag inte riktigt behärskar ännu, men man blir väl bra på det man tränar. Vissa dagar kommer det av sig själv, så att säga. Även om jag inte somnar så försöker jag slappna av så mycket det går under 20-30 minuter.

Läste för ett tag sedan en text av äventyraren och Ultralöparen Rune Larsson, där han berättade om tillfällen då han sov med sina söner på balkongen och skrev då följande:

”Idrottsmän och kvinnor borde sova på balkonger, klippor, under granar och i tält som ett led i träningen.  På så sätt kan de lättare sova i främmande miljöer när de är ute och tävlar.  De utvecklar en psykologisk beredskap som minskar stressen av att login inte alltid blir som man tänkt sig.”

Riktigt så långt har jag väl inte tänkt att gå, än. Men, en tävlingssäsong bjuder ju på minst sagt en uppsjö av olika sömnupplevelser. Har nog bara sovit lite halvkasst inför en endaste tävling under min hittills korta karriär vad jag kan minnas, Långlopps-SM 2010 i Hässleholm (Snapphaneturen).

Klubbkamraten Daniel Eriksson och Anders Thelberg snarkade ikapp efter en lång och trevlig resdag och gjorde den natten till ett smärre saftkalas. Så är det något jag borde göra, så är det att spela upp snarkningar natten lång tills jag sover ostört, under en gran i 32 minusgrader.

Riktigt så långt har jag väl inte tänkt att gå, än.

Har jag tränat hårt, gör jag även mitt bästa för att sova hårt. Vilket innebär prioritering av nattsömn! Dels för att jag har möjlighet till det och dels för att den är så viktig för återhämtningen. Har man familj och andra åtaganden och ansvar som också ska sin del av kakan så blir det genast mer problematiskt. I övrigt, handlar det om prioriteringar. Nu ska jag ni inte luras till att tro att jag är 100%-ig i detta förfarande, långt därifrån. Man gör så gott man kan så ofta man kan.

Att kringå sina rutiner och få vara lite wild and crazy emellanåt kan också göra en gott, rent mentalt åtminstone.

 

3 thoughts on “Miljöspecifika powernaps

  1. Att kunna somna och sova igenom tumult är en av mina styrkor och få områden jag kan slå dig :)
    Man passar på när man aldrig vet hur mycket man får sova på natten. Nu har vi en till på gång också så då börjar cirkusen om igen… :D

    • Nähädu, det är många saker du är bättre på än mig! Men det är väl inte så svårt för dig som sömnberövad småbarnsfar när man är konstant trött att somna på beställning? ;) Hoppas allt är bra med er och den lille som är påväg!

  2. Ping: Sömn ger färdighet! | Jesper Hjortsberg

Kommentera

