Starkarvet och tävlingscykel 2012.

Lördagar brukar i regel innebära Velodromträning 09:00-12:00 men eftersom jag vaknat av väckarklocka alla dagar i veckan ett par veckor nu så tyckte jag att jag förtjänade en sovmorgon utan krav på uppstigning. Vaknade väl såklart för sent för att hinna ner till starten av Velodrompasset men i utbyte fick jag 11 timmar under täcket. Vaknade upp till ett Falun i magisk vinterskrud, så vackert.

Ingen Velodrom innebär väl att man får göra annat istället. Velade lite mellan att köra testcykel nu på förmidagen och cykla ute på eftermiddagen eller tvärtom. Men solen sken och när jag stoppade ut huvudet för en snabbkoll av tempraturen (har ingen utomhustermometer) så stod det genast klart att det fick bli utecykling först. Kan inte varit mer än en eller två minusgrader.

Tog ett klassikervarv runt Varpan.

Sen begav jag mig upp mot Skuggarvet och körde lite tröskel i backarna där mot Boda och sen vände jag tillbaks samma väg och hem mot Galgberget igen.

Tanken nu när man cyklar omkring med 14,35 kg hardtail 29er är väl att man inser att det blir väldigt fint med ett stycke lättare heldämpad 29er i sommar, ska bli kul att testa denna:

En Scott Spark Pro 29er. Ska byta hjul, på med en XX grupp som jag redan har, KCNC sadelstolpe med Tune Speedneedle sadel och sen är den good to go. Däckmässigt kommer jag troligtvis köra på Schwalbe Furious Fred / Rocket Ron och Specialized Renegade som alternativ.

Anledningen till att jag inte festar loss på en värsting Spark RC 29er undrar ni väl kanske då? Väldigt lätt motiverat: Inte värt prisskillnaden.

Man lär nog ändå slänga på nya tävlingshjul på den med och jag har ju redan en XX grupp. Enligt Scott själva så väger RC ramen 1850 gram med dämpare (oklart vilken storlek) och Pro’n går in på 1999 gram. Inte så mycket att bråka om alltså. Eftersom skillnaden i vikten mellan ramarna i perspektiv till prisskillnaden i mitt fall inte är så rimlig och att det dessutom är samma dämparuppsättning på dem så vart valet ännu enklare.

Det ska bli oerhört skoj att se vad den och benen kan åstadkomma tillsammans.

4 thoughts on “Starkarvet och tävlingscykel 2012.

Kommentera

