Saftkalas inom vården i Falun!

Vet inte om det är för att jag innerst inne vill att det mesta ska vara lite bättre här, eller att det helt enkelt är det. För de ynka 150 riksdaler man betalar fick jag följande service av vården i Falun gällande mitt knä:

  • Träffa läkare inom 48 timmar.
  • Läkaren på vårdcentralen hämtar mig från väntrummet före utsatt tid.
  • Han har koll på varför jag är där, jag behöver inte repetera orsaken, han ställer bara några kompletterande frågor.
  • En grundlig undersökning av knät görs, han förklarar under tiden vad det är han tittar efter och hur han gör det.  Rörlighetstesterna går bra.
  • Han har full förståelse för min idrottssituation, och inte bara min vardag.
  • Jag får en pedagogisk genomgång om hur viktigt det är att inte hamna i en ond sprial när man gör sig illa, vikten av vila och tålamod vid skada eller onormal smärta.
  • Får en remiss till Sjukhuset för röntgen av knäskålen, samma dag, för att utesluta sprickor efter smällen.
  • Tar mig från Vårdcentralen till Sjukhuset, går till receptionen på Röntgen avd. och blir ombedd att vänta i väntrummet. Hinner knappt ta av mig jackan innan de ropar in mig, de röntgar knät och tar en extrabild på knäskålen i ett visst läge, ber mig vänta utanför på svar.
  • 10 minuter senare har jag fått svar.
  • Jag köper en 100g Marabou Schweizernöt och firar beskedet att inga sprickor eller skelettskador på knäskålen syntes på röntgen.

Vilket innebär, vila. Det är bara att låta kroppen göra sitt och börja träna cykel igen när det fungerar, och ha tålamod. Kan jobba lite mer specifikt med funktionella övningar för bålen under tiden!

One thought on “Saftkalas inom vården i Falun!

Kommentera

