Cykelvasan 2011

Fakta CykelVasan 2011
Distans: 90 km
Banprofil och bansträckning: Klicka här!
Antal deltagare: 5589 deltagare, varav 689 i tävlingsklassen.
Väder: Från 0 grader till 20 grader under dagen.

Oroväckande känsla dagen före.
Hade ju ingen kanonkänsla i kroppen igår, kände mig febrig och hängig. Inte precis vad man vill känna inför årets höjdpunkt. Men lite rull, en bastu och 8 timmar sömn visade sig vara rätt strategi, kändes bättre imorse. Var kallt ute när vi klev utanför dörren på morgonen, men molnfritt och solen existerade då på himlen åmtinstone, vilket var rätt lovande.

Inte utan stöd..
Det är ju lite roddande att få ner bilen till Mora när man bor i Sälen, men när det finns vänliga själar som ställer upp och med glädje hjälper till så blir allt mycket enklare. Lämnade bilen till Familjen Linde på Fredagen och sen åkte vi i deras bil ner till starten i Berga By istället, eftersom de bodde på vägen där vi huserade kunde de plocka upp oss, så fick min bil vara andrabil på langningsträckorna. Helt perfekt!

Härlig stämning och ordning och reda!
Redan när man kommer ner till startområdet inser man hur mycket folk det är som ska cykla, lite över 5500 startanden i motion och tävling, varav 689 av dem i tävlingsklassen enbart. Om man kollar t.ex på ett annat populärt Långlopp på MTB i Sverige, Mörksuggejakten, så var det väl en bit under 800 st som körde det loppet, varav lite över 300 i någon av tävlingsklasserna. Då förstår man ungefär hur stort Cykelvasan är. Det är den största tävlingen jag deltagit i.

Vilket arrangemang, så jäkla proffsigt. Värt varenda krona i anmälningsavgift. Märks att de har rutin för sådana här arrangemang! Trevligt bemötande av de kunniga funktionärerna som var på plats, uppstyrt. Och god stämning, redan när vi åkte bilen upp till Sälen kändes det att det var fin cykelstämning i området.

Själva tävlingen var inget saftkalas precis..
När starten gick var det trångt och alla ville och skulle fram, inget nytt! Det gick en del uppför i början och jag fick hålla igen lite. Ingen mening att spränga sig första 10 km, fanns ju 80 km till att göra det på. Klungan var samlad några kilometer, men när grabbarna i täten började köra så sprack det upp direkt. Och fort gick det.. för dom.

Kommer in som 69:e man vid första kontrollen i Mångsbodarna, vi var ett rätt stort gäng som vek av från asfalten och in dit. Vid Evertsberg hade vi blivit några färre, jag gnetade mig med. Och så fortsatte det tills vi var några stycken kvar. Jag har inget vidare kraftfullt slätdrag, fick slita ont varje gång det blev lite fart. Var inte uppe och drog många gånger precis.. de som var uppe och körde gjorde det rätt bra utan min hjälp ändå.. jag kunde med nöd och näppe pressa mig med de gånger farten ökade därframme. Bojsenburgs Finest, Öijer, var med och kämpade ett bra tag med innan han fick släppa!

Det gnetades väl på i det gänget och kilometrarna tickade nedåt, klungan åkte inte ikapp så många men blev heller inte ikappåkta.

Med cirka milen kvar så börjar det släppa lite i benen och jag känner mig piggare, eller så började de som faktiskt gjort någon nytta i klungan bli trötta. Så jag försökte ligga lite längre fram och ville få en bra position in mot mål. Sista biten var rikitgt lättåkt.

Men det fanns inte så mycket att plocka fram, inte för att hitta en riktigt bra position in på upploppet iallafall. Försökte kräma ur benen sista metrarna och kämpade mig in i mål på 02:56:05, snitt 32.44 km/h och på en 40:e plats i tävlingsklassen. Vann gjorde Jesper Dahlström på tiden 02:47:32, grattis!

Kollar man lite statistik så var jag 7:e man i mål i min åldersgrupp 25-29 år. Vi som är mellanynglingar så att säga.

Vinnaren i Damklassen, Pia Sundstedt satt med i klungan hela vägen in i mål, grymt stark!

Mina mellantider under loppets gång!
Kort analys av prestation.
En 40:e plats är jag faktiskt nöjd med. Ville gärna köra under 3 timmar och det gick ju. Men även om banprofilen var snäll och banan tekniskt enkel, så finns det inga lätta banor. Trött blir man!

I Långloppscupen tävlar vi i olika klasser, Juniorer, Veteraner och Elit. Under Cykelvasan finns det bara en tävlingsklass för Herrar respektive Damer. Vilket är skitkul tycker jag. Motståndet är grymt, många snabba norrmän och åkare från landsvägseliten m.m.

Resultatlista
Cykelvasan @ alltomcykel.se
Cykelvasan @ SVTplay 

Jag kommer köra den här tävlingen igen!
Maten efteråt satt fint, vi satt och åt inne i den där Wibelådan moringarna så gärna kallar för ishockeyhall. Det tog emot lite, som Leksing, att beträda den utan någon blåvit anledning.

Men det får väl gå, för den här gången! Idag var ni fina, moringar.
På återseende och jag hoppas ni andra som tävlat eller motionerat idag är nöjda!

2 thoughts on “Cykelvasan 2011

Kommentera

