Giant Anthem X 29’er – Testandet fortlöper!

Okej, ett riktigt MTB distanspass för en tid sedan och i Söndags 60 min TT på den fina banan i Järbo har ingått i mitt test av Anthem X 29:an. Idag provade jag den på min tekniskt enkla ”tempobana” runt Bönan på cirka 28 km. Ville se hur den upplevs och beter sig på denna typ av cykling.

PB inför dagen var 47:32 min med Anthem X 26:an och fin medvind efter halva banan, minns den dagen såväl för jag tyckte det gick ruskigt fort sista biten. Idag blåste det lite halvdryg motvind i början och sen blev det liksom lite sidmotvind och inte den där riktigt härliga medvinden någonstans längs banan, kändes lite mentalt drygt på slutet men jag lyckades pressa kroppen bra och är nöjd med hur den kändes idag, snittade 181 bpm (90% av maxpuls).

Jag körde in mellan de sista lyktstolparna i backen vid Hille Kyrka med ett snitt på 37.1 km/h och en tid på 44:32 min.

PB med 3 minuter, jag kollade ner på klockan strax innan jag krämade ur det sista och tänkte att det faktiskt är helt sjukt. Nu ska vi inte bli för exalterade och enbart tillskriva cykeln de här minuterna, benen får nog ta en större procent av insatsen. Men likväl, jag är rätt imponerad av både ben och cykel, för känslan är att det inte går så fort. Tycker den känns seg rent generellt men kollar man ner på hastighetsmätaren så ser man det svart på vitt, det går att köra fort.

Det är ju som ni förstår inte så enkelt, om äns faktiskt möjligt, att dra några slutsatser på de här testpassen som jag gör då det finns alltför många parametrar som spelar in, utväxling, dagsform m.m.

Jag är heller inte ute efter att hitta svaret på om 26″ är påväg att dö ut, jag vill testa konceptet med stora hjul och bilda mig en egen uppfattning om vad som gör den bra och mindre bra. Precis som jag gjorde när jag gick från 26″ hardtail till 26″ heldämpad, det passade mig bäst just då utifrån mitt användningsområde och förmåga.

Testveckan är ju inte över än men jag delar gärna med mig av mina tankar hittills:

Är ganska övertygad om att den är en mycket fin Långloppscykel, även om jag svor att jag aldrig skulle sitta på en cykel utan bakdämpare igen så skulle jag faktiskt vilja prova Giant XTC Composite 29’er hardtailen också. Ibland känns det som om en heldämpad 29″ på ett icke tekniskt långloppsunderlag kanske inte är helt nödvändigt och att konceptet med en 29″ hardtail bör svälja en hel del jämfört med en 26″ HT och lite mindre än en FS 26″, ett slags mellanting av de två kanske?

Den som testar får veta! Helst av allt, vill man väl ha en av varje.

Den är inte så ful heller, XTC Composite versionen.

6 thoughts on “Giant Anthem X 29’er – Testandet fortlöper!

  1. Jag var precis ute med bland annat en från mtb täby som kör anthem 29:an. Här i hellas är det rätt teknisk stig, massvis med rötter, småstenar, stora stenar att väja, lyfta etc, massvis med ställen där man ska upp på 1m höga stenar och ja, extremt tekniskt men fortfarande inte trial cykling.

    Jag testade en sträcka att rulla ikapp 29an där han bara rullade, jag hade lite högre fart, tog samma spårval i en utförslöpa som planade ut. Han drog ifrån mig ganska bra utan att varken ta terrängen bättre eller ta ett enda tramptag.

    Den där cykeln är grymt bra i terrängen, inget snack om saken! Frågan är om den är tillräckligt bra i helheten. Och det är ju både individuellt och svårt att säga utan att testa ett par riktiga tävlingsbanor!

    • Har cyklat i Hellas så jag förstår att den är kung där :) Men tyvärr är det ju en sån liten % av de tävlingsbanor vi kör på här i Sverige där den kanske kommer till sin fulla rätt, i den sortens terräng om du förstår hur jag menar.

      Men sen är ju cyckling, för mig, så mycket mer än den terräng vi tävlar i på t.ex Långloppen. Det är inte precis den terrängen man tränar mest i.. så den ska ju fylla fler än ett behov och då får man nog göra en del kompromisser.

      Jag tror att om jag bara får ordning på lite inställningar och däcktryck och hittar det där finliret så kommer jag uppleva att den går bättre i skogen än vad den gjort för mig hittills.

      Sen hänger det ju lite på den som sitter i sadeln med :)

  2. Jag bytte ut min Scott spark mot en Elite 29″. Det gick inte att skaka fram en kolfiberram i min storlek från Scott. Sen sålde jag min superlätta 26″ scale, för jag insåg att jag inte kommer åka mer på den.
    Däcktrycket på Eliten var 1,14 bar i Borås. Bra sug i stenarna:)

Kommentera

