Vad håller jag på med?

En bra fråga man bör ställa sig med jämna mellanrum kan tyckas. Efter Borlänge Tour lovade jag mig själv att fundera över vad jag håller på med. Och nu har jag haft ett par dagar på mig att analysera de tre senaste månaderna, träningsmässigt, och fundera en del över just det samt vad jag behöver förändra och dra lärdom av.

Konstaterar att på 3 månader så har jag i ren effekt gått från cirka 5,80 W/Kg vid fyror till 5,33 W/kg idagsläget och från 4,89 W/kg vid 40 min nonstop till 4,48 W/kg. Siffror är siffror, men jag är rätt säker på att det nog inte skadar att ligga på den nivån som var i Mars. För att allt inte ska bli ”svart” så vill jag påpeka att jag även inser att jag blivit bättre på andra saker, men detta är mätbart på ett enkelt sätt.

Men det viktigaste jag insett är att jag har tappat fokus, målbild, struktur och diciplin. Rätt bra saker att ha när man satsar på att bli stark och snabb. För utomstående kanske avsaknaden av diciplin verkar vara ett konstigt konstaterande, men bara för att man tränar ofta betyder det inte att man skapar förutsättningar för utveckling, det gäller fortfarande att ta i och kliva utanför komfortzonen. Det har bedrivits alldeles för mycket träning i komfortzonen för min del..

På kort sikt gäller det att ta tillbaks de fyra sakerna, ha tålamod och göra jobbet, vilket jag ser framemot!

8 thoughts on “Vad håller jag på med?

  1. Vad har du kommit fram till?
    Jag tränar ju inte i närheten av vad du tränar men märker ju att det är skillnad mellan olika perioder på hur formen är.
    Hur lång tid hade du kört hårt när du producerade 5,8W/kg och hur lång var vilan före det att du började köra hårt? Kan det vara så att efter den formtoppen har du åkte ner formmässigt och måste ”vila” lite för att komma tillbaka? Eller ha korta men intensiva pass?

Kommentera

