Threshold from hell?

Min instinktiva reaktion när testledare Edin sa ”4,5 mmol” redan vid 290 W och när jag såg vilken nivå pulsen var på, var väl inte precis det jag hade tänkt mig om vi säger som så! Vi körde på två ramper till ändå, bara för att se vart det tog vägen.

Hur ska vi tolka detta? Resan hem gick fort, inte för att jag körde fort men för att tankarna virvlade omkring inne i hjärnan, hur kunde jag ha så fel? Kan tänka mig att det för vissa kan se ut som en mardröm, men jag känner det inte riktigt så. Första känslan var väl naturlig men det var för att jag hade en någorlunda klar bild för mig vart jag skulle ligga, som nu inte alls stämde.

Jag hade på förhand trott minst 300-315 W vid 4 mmol, även fast jag har känslan att just 4 mmol som standardvärde troligen inte återspeglar just min individuella tröskel. Men jämförelsemässigt finns ju ändå relevans. Finns den del bra skrivet om det med tröskel och definitionen av den, t.ex här och här.

Grundar det på att jag tycker effekten vid 4 mmol har varit mycket lägre än det jag presterar hemma i skrubben (40-60 min nonstop) nära/efter de tester som genomförts och eftersom jag inte, trots ideliga försök, kan bevisa att min Monark är mentalsjuk så måste jag utgå ifrån att den visar sånär korrekta siffror.

Men tydligt är, att vid 4 mmol så är jag i nuläget inte någon konung jämfört med Oktober utifrån det perspektivet. Ungefär 14 watt sämre och 7 pulsslag om man så vill. Det ser intressantare ut i början jämfört med tidigare resultat iallafall. Och det är inga sämre W/kg värden vid 4 mmol, även om det är marginellt ”bättre”. Vilolaktat har sjunkit också.

Är ganska övertygad om att den där kurvan kommer bli kanon lagom till när det gäller!

Det som förbryllar mig lite, över min egna status just nu, är att i början av Mars så persade jag 40 min nonstop på 350 W hemma i skrubben. Det har ju dock inte varit en så fin period de här senaste veckorna som ni säkert redan läst, går det att säga att det inte är troligt med tanke på att jag idag har 8,9 mmol vid 350 W? Var jag så stark i början av Mars, eller är jag så dålig idag?

Bra komplex bisyssla man skaffat sig. Oavsett så är det bara att fortsätta kämpa och följa planen! Lite självdistans till det hela bör man ha, det är bara nyttigt!

Nu ska jag ut och kolla snöläget vid Testebovallen, får se om det blir någon TT i helgen. Hoppas på det!

5 thoughts on “Threshold from hell?

  1. I och med att du preterade bättre i mars och sämre nu kan ju ha att göra med vilket period kroppen befinner sig i. Ibland är ju formen sämre än andra gånger. Har du tur så är kroppen lite nere nu och kommer att vara på topp när tävlingarna börjar.

Kommentera

