Tiden går fort när man har roligt.

Förra året den här tiden, rättare sagt den 9:e April, uppmättes 63,8 ml/kg/min med Jaeger Oxycon Pro. I september samma år, precis efter säsongens slut uppmättes 69,4 ml/kg/min med samma mätutrustning.

Det blev faktiskt två maxtester idag. Första testet med Douglas-säckar på förmiddagen, sen skulle sedan den prestationen repeteras med ett portabelt mätsystem på eftermiddagen, blir ju lite annorlunda mot de gånger jag varit ner. Men det visste jag ju om på förhand.

Lyckades iallafall tangera personhögsta notering på 16 mmol efter det andra maxtestet, mer kan jag inte begära av min kropp idag. Vad gör man inte för vetenskapen!

Över 70 ml/kg/min i testvärde har varit något jag bara kunde hoppas att jag hade förutsättningar för när jag började med det här uppföljningarna 2009. Förra året förstod jag att det inte var så orealistiskt ändå, var ju rätt nära.

Idag uppmättes 71,8 ml/kg/min, med annat protokoll mot föregående tillfällen och första gången för mig med Douglas-säckar som mätningsmetod. Ett bra utgångsläge inför säsongen tycker jag! Speciellt med tanke på hur senaste tidens träning har varit och att matchvikten sviktat lite inför detta, har inte varit så fin som jag hade hoppats inför den här dagen, men långt ifrån katastrof.

På fredag är det tröskeltest, det ska faktiskt bli behagligt i jämförelse med vad man gjort idag.

Från 56,9 ml/kg/min till 71,8 ml/kg/min på cirka 18 månader är ju rätt okej ändå, bara fortsätta kämpa!

2 thoughts on “Tiden går fort när man har roligt.

  1. Imponerande. Kommer ihåg när vi körde i Rönnåsen förra våren, då ställde jag av dig någorlunda enkelt, skulle vara kul att testa samma nu i vår igen och se hur mycket du förnedrar mig med :) Enligt vad Pelle sa idag så är du jävligt stark i år…

Kommentera

