XCE – Vinna eller försvinna.

Film från helgens XCE tävling. Det ser riktigt roligt ut. Liknar sprinttävlingar i upplägget verkar det som! Enligt reglerna ska det också finnas naturliga hinder på banan, i det här fallet var det några trappor. Man kan hänga upp sig på hur naturliga/svåra rent tekniskt de är, eller hur pass mycket MTB det är. Men jag tycker man missar poängen. Iallafall om vi vänder blickarna mot Sverige.

Nu kan man ta en del av idrotten närmare folket, finns inget negativt med det. Tror inte det kan bli sämre av att visa upp idrotten för så många som möjligt för att få ett intresse kring MTB, det är väl mycket roligare att ha eller anskaffa sig en större publik än att köra en eller två tekniska hinder i en skogsglänta en bit utanför stan där knappt någon står och tittar på? Den dragningskraften och tillväxten har väl inte XC diciplinerna ännu? Rätta mig gärna om jag har fel, jag har gärna fel. Man måste nog acceptera att göra lite grovjobb innan man kan ställa krav. Det bästa vore givetvis om det gick att göra banorna så mycket ”MTB” som möjligt inne en central miljö.

Tycker sprinttävlingarna som går i storstäder på skidor är bra exempel. Kanske inte de roligaste att köra för utövarna, kanske inte så roligt att titta på heller för de mest inbitna skidentusiasterna, vad vet jag? Men exponeringen måste vara väl värd det, oavsett om det är trångt i kurvor, lite sämre förutsättningar och slask.

Personligen hoppas jag att de arrangörer som kör XCE tävlingar, så fort som möjligt försöker lägga planer på att köra de tävlingarna så centralt man bara kan. Så nära folket man bara kan.

Vem vet, någon kanske blir tillräckligt nyfiken på idrotten för att ta sig ut till den där skogsgläntan och titta dagen efter när det körs XCO. Eller ännu bättre, någon kanske blir inspirerad att prova cykla i skogen själv och en dag står på startlinjen..

Så för den sakens skull får denna lilla del av idrotten gärna vara stenplatt och utan kurvor för min del, om det leder till tillväxt och intresse kring det som vi alla vet är det roligaste som finns.

Sen om det är just XCE som kommer skapa tillväxten eller inte återstår väl att se, jag tycker ändå det är positivt att försöka och ger man det lite tid så kan det nog bli bra!

Dagens skrubbpass hittar du i Effektloggen.

2 thoughts on “XCE – Vinna eller försvinna.

  1. Tjena Jesper!

    Jag har hittat din blogg genom micke s/flockharts sida. Jag gillar det du skriver, kul läsning:)

    Så då passar jag på och tycker lite om ämnet:)

    Jag är nog lite egoistisk och anser att rolig racing är roligare än publik. Jag skiter lite i vad andra gör med sina cyklar men jag vill ha kul på race. Är för gammal för att försöka dra in hela Sverige i cykelsporten och är tom lite glad att inte alla hänger i skogarna då det kan bli trångt=D

    Men det är klart att man vill ju inte köra om man är själv heller, så jag vet att jag biter mig lite i svansen.

    Så kan inte vi bara bestämma att det ska köras stadsrace med byggda hinder? Tror det är en bra medelväg.

    Jag måste nämligen ha lite tekniska inslag om jag ska ha någon chans att placera mig:)

    /Ville

    • Tjena Ville!

      Kul att du hittat hit, ja det är en balansgång det där. Det vore som sagt optimalt om det var en rolig/teknisk banan i central miljö, så jag tycker vi bestämmer det tycker jag! :)

      Jag skulle behöva något sådant här om jag ska ha någon chans att placera mig:

Kommentera

