Funderingar från köksbordet vid Idrottsallén.

Måndag. Vilodag. Tvättdag.

Har nyss laddat första tvättmaskinerna, fick en sensatan tid idag. Jag är ju vanligtvis trött vid 21.00, så vi får väl se om jag håller mig vaken till 22.00 idag. Laddar med Alter Bridge, fin skit.

Hur många kommer slänga in 12 dagar / 15 pass intervaller + styrketräning med skivstång i sitt nästa block då? Körde ett liknande lättare upplägg under vissa delar av 2009, i början av mitt Monarkande. Gäller att prova sig fram!

Och när jag kollar tillbaks så är man ju glad att det hänt saker effektmässigt sen dess, läser lite gamla siffror ibland. Vad sägs om ett 5 min maxtest med snittwatt på 362 W och 99% av maxpuls i början av sommaren 2009? Inte så smickrande W/kg med 84 pannor heller.

På tal om inflytande, det krävs kanske ingen raketforskning för att kunna ana ett mönster till mina plankade (miss)tankar kring träning kopplade till Flockhart, bland andra. Extra kul att Palmberg skriver lite om sin träning också.

Det är värt att nämnas, att när man tycker att man famlat efter en strömbrytare i ett mörkt rum, utan att äns veta om strömbrytaren existerar eller inte, så har man ibland kunnat hitta information som styrker ens tankar om att strömbrytaren åtminstone existerar. Men det är ingen som säger exakt var den sitter, det måste man ta reda på själv.

Då var vi inne på det där med liknelser igen, rätt dålig va? Jag gillar dem, dåliga liknelser.

Jag bedriver inte precis någon forskning i ämnet, mer än på mig själv och vad som verkar fungera för just mig i olika perioder. Letar fortfarande min egen strömbrytare.

Är övertygad om att jag begår massor av misstag med jämna mellanrum. Det är väl tack vare det jag kan tycka att det gått rätt bra med tanke på hur kort tid jag hållt på med detta, men tro mig, den korta tiden tillskrivs till viss del särskilt er som delar med sig av värdefull information, råd och idéer.

Värdefull information som förvisso lämnas öppet till oss dödliga att misstolka, men likväl värdefullt.

13 thoughts on “Funderingar från köksbordet vid Idrottsallén.

      • Intressant, riktigt bra utveckling, vet ju iofs inte hur du låg till innan men :) Själv så började jag köra efter träningsschema för 5 månader sedan, cyklade helt och hållet för nöjet de första månaderna, eller vad man nu ska kalla det. Det handlar ju fortfarande om nöje men mer träningsinriktat nu.

        Kul att du publicerar och är öppen med alla siffror!

    • Vad har du för målbild?

      Just nu har jag som målbild att träna hårt och seriöst, och prova på en hel säsong med mountainbiketävlande. Är det kul så fortsätter jag lika tufft med träningen och gör allt jag kan med träningen för att så fort som möjligt slippa sista platsen i elitklass, och sen avancera så småningom.

  1. Själv gillar jag numer mörka rum och luddigt. Jag fokuserar mest på att cykla för att det är roligt =)
    Men siffror är alltid bra om man har mål. Sen är det alltid bra att ha en person att använda som bollplank också. För att verifiera idéer och även för att hålla koll på en. Det skenar så lätt iväg annars. Mitt tips; skaffa en tränare eller bollplanksperson som kan se vad du gör utifrån. Det gör mycket nytta.

Kommentera

