Vila är för nöjdingar.

Jag kör iprincip en vilodag varje Måndag, en dag av sju i veckan. Inte att förväxla med ”viloperioder” som en del av periodisering i träningen. När det gäller just Måndagar så är en denna dag mer än vila från träning för mig.

Vilodag är att göra sådant man annars inte hinner med men som man tycker är viktigt eller som bör göras, vilodag kan innebära längre tid på kontoret vid behov för att inte halka efter eller för den delen för att ligga före så man kan gå tidigare en annan dag, vilodag kan innebära mer tid till socialt umgänge, vilodag kan innebära att man tar sig tid att fundera över sin tillvaro lite, en vilodag kan helt enkelt vara en dag man gör som man vill med.

Jag tar vilodagar primärt för att ge fokus till annat i livet än träning som jag tycker mig behöva för att må bra. Mår jag bra, presterar jag bättre. Inte bara i sadeln, utan i övriga delar i livet med. Det blir lite win-win, så att säga.

En vilodag kan också vara oplanerad spontan ”träning”.. jag vilade t.ex ett maxtest i skrubben mellan maskinerna idag. Enbart för att jag verkligen kände för att göra just det, ett maxtest. Nu börjar ni förstå hur fint det är med vila va?

Hur vilar ni?

4 thoughts on “Vila är för nöjdingar.

  1. Jag vilar också genom att göra saker som jag vill göra. För mig blir det kanske snarare en träningsrunda än att inte träna. Annars kan det vara att läsa, ligga i soffan och softa stillsamma saker :)

Kommentera

