Wattfnatt.

Idag är en fin dag i Hjortsbergs galna värld av effektmål.

Trots betongben efter gårdagens ordinarie fyror, grenslade jag Monarken för att göra mig kvitt ett av mina effektmål som i början var satt till April enligt min ”storartade” plan. Men det är ju rätt dumt att vänta när man står vid trappen och bara behöver ta ett litet steg till för att komma till nästa nivå. Har väl under resans gång insett att de skulle bli av tidigare än planerat och det gick ju fint även om känslan i benen var tung idag.

Så nu kan jag tillskriva +48 watt sen November vid 6 st 4 minuters lågkadensintervaller (60 rpm) med 2 minuter vila. Utgångsläget i November var effektmässigt i watt samma som personbästa nivå under säsong 2010. Nu är det bara att kötta på tills jag klarar 10 st, öka belastningen och börja om. Samma tillvägagångssätt som tidigare, inga konstigheter eller hemligheter.

Man kan känna glädje av att cykla i skogen med smuts och lera, man kan glädjas av en solskensrunda, man kan också glädjas av att slita hårt och nå sina mål. Eller i mitt fall då, sätta klena mål och få placeboglädje! All glädje är bra glädje.

Speciellt om man har för vana att belöna sig med lösgodis vid måluppfyllnad.

11 thoughts on “Wattfnatt.

  1. Härligt med framsteg, grattis!
    Otroligt imponerande att du klarar av att köra dessa intervaller på monarken. Har provat att sitta på trainer i bland, det är bland det tråkigaste jag gjort. Starkt att ha sån disiplin att köra så som du gör.

    • Eftersom utgångsläget är referenspunkten kan väl tilläggas att just Utgångsläget kanske var dåligt inledningsvis och jag fokuserade inte så mycket på detta förra året.

      Men trenden är god och siffror är luriga, om man vill. ;)

  2. Håller med att siffror e luriga! Tycker ändå att referensen w/kg är det som är mest intressant och rättvist om man vill jämföra sig med andra som tränar med ergometer. Man behöver inte skriva ut sin vikt eller watten men det är ju klart, w/kg är ju väldigt avslöjande…

  3. Jag håller med!

    Det är inte för att det är avslöjande, har inte så mycket att dölja :)Skulle inte ha några problem att ange W/kg egentligen! Men som jag skrev för ett par inlägg sedan om orsaken till det:

    ”Det är enbart för att jag tror mig veta att just min Monark visar glädjesiffror. Även fast jag kalibrerat och funderat, men för min träning spelar det mindre roll då jag också tror mig veta att den åtminstone visar samma glädjefel varje gång. Och ni som gillar siffror, precis som mig, vill antagligen jämföra också. Men då blir det ju lite knasigt.”

    Egentligen gav jag er som vill jämföra en kass referenspunkt som inte säger så mycket egentligen, får nog revidera nyttan i det i fortsättningen.

    Det enda jag ville framföra egentligen var att det går framåt! :)

  4. Att jag skrev w/kg är avslöjande var inte riktat till dig personligen utan mer ett generellt konstaterande! Har själv en monark 828 strip. Funderar på vad som ev kan vara fel på din eftersom du misstänker att den visar glädjesiffror. Om den visar rätt kadens samt att den är kalibrerad med en känd vikt så borde den stämma ganska exakt. Har du rätt antal kuggar fram, 52??

    • Förstod det! Så tolkade jag det du skrev också, tog det inte personligt även om jag valde att uttrycka mig! :)

      Det är 52t klinga på min 828:a och jag kontrollerar pendeln med spegel mot kp-skalan, har en kalibreringsvikt från Monark. Felkällorna kan ju vara fler än just de sakerna dock..

      Även om jag känner mig otrygg i effektens jämförbarhet, för din frågas skull så kan vi säga såhär:

      På min Monark så genomfördes dessa 6 st lågkadensintervaller på 5,10 W/kg.
      På min Monark så är jag och nosar på 5,72 W/kg på 4×4 med 4 min vila just nu. Innan det 5,47 W/kg.

      Med dagens kilokroppsvikt beräknat.

      Det är på min Monark det.

  5. Fina siffror Jesper!! Tror inte du behöver bekymra dig om att din monark visar glädje siffror. Eliten ligger väl omkring där och jag får väl räkna in dig där också. Om du hade skrivit 6,5-7w/kg på fyrorna så hade det kanske varit misstänkt! Med tanke på hur målmedveten du verkar vara och träningsvillig samt att du verkar ha talang för detta så tror jag inte att din monark visar glädje siffror. Hoppas du får en bra säsong och uppfyller alla dina mål!!

  6. Ping: I ett garage nära dig. | Jesper Hjortsberg

Kommentera

