För oss siffernördar.

Har lagt till en meny under headern som heter ”Fysiologisk Kuriosa”, där kan ni siffernördar läsa lite mer detaljerat kring de testerna som jag gjorde på Bosön 2009-2010.

Det är ju lite snålt med watt angivelserna här i bloggen nuförtiden, men tro inte att Monarken är ensam i sitt hörn för det! Kommer helt enkelt inte skriva ut några watt här på bloggen som kommer från min Monark, det är enbart för att jag tror mig veta att just min Monark visar glädjesiffror. Även fast jag kalibrerat och funderat, men för min träning spelar det mindre roll då jag också tror mig veta att den åtminstone visar samma glädjefel varje gång. Och ni som gillar siffror, precis som mig, vill antagligen jämföra också. Men då blir det ju lite knasigt, så jag delar hellre med mig av lite mer detaljer från testerna på Bosön för den sakens skull. De siffrorna känns åtminstone någorlunda validerade vid jämförelse med andra siffror så att säga.

Passade även på att uppdatera lite information om mig själv, sånt där man skulle gjort för längesedan men som inte blivit av.

Men nu använde jag det som ursäkt för att slippa gå ut i förrådet och börja rensa, ska som sagt flytta i slutet av månaden och jag siktar på att jag och flyttkarls-Persson ska vara klara med flytten på max 2 timmar från det att släpvagnen parkeras utanför dörren där jag bor nu tills dess att alla grejer är inlastade i nya lägenheten som ligger ett par stenkast härifrån. Men för att det ska lyckas krävs lite planering och struktur och framförallt rensning av onödig skit man samlat på sig.

Ska belöna mig med lite fyror i eftermiddag också, ingen skidåkning idag. Fick en tekniklektion i klassisk skidåkning av systrarna Thelberg igår och imorse hade jag för första gången sen jag började åka skidor träningsvärk i rygg och mage, jag måste alltså gjort någonting tekniskt rätt igår, någon stakmeter iallafall.

I övrigt kan jag berätta att jag fått en ”ny” tjänst på jobbet nyligen, visserligen har jag arbetat med de uppgifterna i över ett år redan men nu är det svart på vitt så att säga. Känns bra! Jag tror att flytten till den nya lägenheten ihop med att jag fick tjänsten kommer att göra mitt återtåg till Dalarna framskjutet på obestämd tid.

Nu har jag inga ursäkter kvar, så det är väl bara att gå ut i förrådet och börja inse hur lite av det man sparat som man egentligen behöver.

4 thoughts on “För oss siffernördar.

  1. … Fast syreupptag anger inte lungornas kapacitet eller kan relateras direkt till frekvens och volym av andnigen i ett snävare intervall. Det handlar om vilken mängd syre du kan använda muskulärt för energiframställning. Det är alltså ett mått på hur mycket blod hjärtat kan pumpa, hur väl lungorna kan syresätta blodet och hur väl musklerna kan ta upp och använda syret.

    • Tack!

      Är det enbart begreppsförvirring från min sida eller är det förvirring överlag? Vore inte första eller sista gången!

      Syreupptag är mängden syre jag kan använda muskulärt för energiframställning, ett mått på hur mycket blod hjärtat kan pumpa, lungorna kan syresätta bodet och musklerna ta upp och använda syret. Hela ”maskineriet” så att säga.

      De tester som jag gjort och värden för VO2 anger lungornas kapacitet (i liter/min eller ml/kg/min) och inget annat och kan därför inte användas i begreppet som syftar till ökat syreupptag eller tester av den?

      Var det där jag brast i texten?

      Smisk mottages tacksamt.

  2. VO2 står för Volume Oxgen uptake. Du andas in syre och producerar koldioxid. Genom att jämföra halterna av O2 och CO2 i in och utandningsluft och jämföra med flödet (mäts med en turbin i masken, eller i mixlådan på maskinen) går det att se hur mycket syre du tagit upp och aerobt använt för att framställa energi.

    Lungornas har en överkapacitet i nästan alla fall och är inte den mest begränsande faktorn. Själva lungvolymen är i sig inte heller så påverkningsbar utan det är hjärtats pumpkapacitet vi till absolut störst del mäter vid VO2max då vi muskulärt (lokalt) har en överkapacitet.

    Vad som begränsar VO2max är alltid föremål för debatt, men räknat på fysiologiska parameterar brukar hjärtat så för ca 75% av begränsningen av VO2max, syreutbytet mellan lungor/blod för 10-15% och upptag i musklerna (blod/muskel) för 10-15%.

    Så, den rena definitionen av VO2 är alltså den mängd syre kroppen kan använda för energiframställning.

Kommentera

