Stakat foten.

Ja, faktiskt. Lyckades med konststycket att staka mig själv i vänsterfoten med staven idag i slutet på en intervall, de måste väl ändå vara värt några stilpoäng?

Jag tycker det är lite svårt med skidintervaller, saknar kanske tekniken att hålla högt tempo när det börjar bli lite tufft eller så är det spåren/miljön som gör det svårt. Det är liksom lite för mycket korta uppförsbackar, man hinner återhämta sig lite för mycket mellan laddningarna. En lång backe med lagomt motlut skulle ju vara perfekt, men visst går det att bli en nöjding iallafall!

Inte cykelnöjd, men skidnöjd.

2 thoughts on “Stakat foten.

  1. Jo, det är svårt att komma upp i puls på skidorna. Dels, som du säger, så måste tekniken vara bra men även den lokala styrkan måste finnas så att man klarar av att åka med den frekvens som krävs för att man med din kondis ska komma upp i puls.
    Eliten klarar av att köra sina intervaller på jätte hög puls.
    Det beror också på om du ska köra intervallerna som stakintervaller eller diagonalstil.
    Stakintervallerna är svårare att komma upp i hög puls. För ett par år sedan, när det var dåligt med snö, körde jag mycket på konstsnöspåret i Högbo, inne på stadion körde jag två varv, vilket blev fina 4 min intervaller, då lyckades jag komma upp i väldigt hög puls, så det behövs inte vara backar för att lyckas. Magnus

    • Precis, jag försöker köra diagonal när jag intervalltränar, för att använda så mycket av kroppen som möjligt och därigenom stressa systemet hårdare. De är lite mer förlåtande än stakning som kräver vissa lokala ock tekniska förutsättningar för att hålla tillräckligt hög intensitet. :)

      Har ju liknande ”problem” i roddmaskin, men de brukar ge med sig efter ett tag.

      Bästa intervallpasset hade jag när glidet var så hemskt värdelöst att man bromsades utför, får satsa på att valla bort mig jämt!

Kommentera

