Bus eller godis.

Fnissandes ringer det på dörren, det är den tiden på året igen. Vad roligt tänkte jag, nu är det säkert några små som lagt ner lite tid på det här sockertiggandet, som förtjänar en näve godis eller två.

Döm min besvikelse när det visar sig vara 3 st aningen-för-gamla-för-att-hålla-på-med-bus-eller-godis-tonårstjejer som står där. Vars enda utstyrsel bestod av svarta Stadium jackor med ett par svarta streck målade i ansiktet. Ingenting mer, absolut ingenting mer än så.

Det är inte det att de står vid min dörr som är lågvattenmärket, det är att de förväntar sig att få något trots sin ringa insats. Ingenting är gratis. Har inte föräldrarna lärt ut det, så kommer någon annan göra det senare i livet.

Jag log innerligt och sa att med tanke på hur ”väl” utklädda ni är, så är jag inte speciellt oroad över er förmåga att hitta på något kreativt bus. Men, om ni mot förmodan skulle lyckas med det, så kanske jag kan ge er något.

Varpå svaret blev: ”Bög.”

Busigt. Men tillräckligt kreativt?

6 thoughts on “Bus eller godis.

Kommentera

