Abstinens.

Ja det är nog så jag närmast vill beskriva det sockersug som infinner sig.

Jag har redan förlorat ett par mindre och större stider på slagfältet den senaste tiden, men jag ska lyckas skära ner på smågodis ätandet nu när det inte finns anledning att ladda lika hårt. Energilagarna ni vet, de gäller även för mig.

Kom på mig själv i veckan att jag redan köpt hem massa substitut, som B&J glass, kakor, äppelpaj m.m. Nu när jag är medveten om varför jag köper dessa saker så ska det nog gå att envisa bort den vanan med.

Men idag har det varit extremt, när jag vaknade imorse var Winegum det första jag tänkte på. Botade det med 2 timmar rullskidor i det vackra höstvädret. Frånskjutet börjar kännas bättre nu, fantastiskt att ”lyfta blicken” kan göra sån skillnad! När jag steg innanför dörren efteråt hade Winegum suget utbytts mot kakor. Men även denna gång lyckades jag motstå frestelsen.

Sen hade jag tvättstugan efter det, då satt jag och fantiserade om berg av marsansås och varm blåbärspaj och kanske en och en annan chokladmums med jordgubbar och vispgrädde. Nu var jag ute på djupt vatten igen, men än en gång motstod jag mina sötaste fantasier.

”SockerEmo i höstsolsken, 101017.”

Det kulminerade på något sätt ikväll när det var dags för fyror på Monarken. Hade suttit och funderat länge över om jag äns skulle träna det här passet, tog ett sånt där härligt impulsbeslut. Kom halvvägs ut till bilen för nu hade jag minsann bestämt mig för att åka och köpa B&J glass och tänkte ställa in träningen och bara gotta mig i soffan istället.

Men jag hittade någonslags självbevarelsedrift där på asfalten längs vägen till bilparkeringen och vände faktiskt, satte mig på stålhästen och skrämde grannen med mitt flåsande istället.

Och nu sitter jag här i soffan, ännu mer sugen på allt ovanstående. Står jag ut till 21.00 så stänger alla närmaste livsmedelsbutikerna iallafall. Sen får vi se om jag länsar skafferiet på råsocker och sylt eller om jag somnar som en osockrad gris till följd av en fin och hård träningsdag.

Det är inte det att jag inte kan/får/ska äta godis/sötsaker överhuvudtaget längre, jag vill däremot inte att något ”sockersug” ska styra när det ska ske och i vilken omfattning. Jag gillar att testa hur mycket kontroll jag har över saker och ting, egentligen.

Idag kanske jag vinner, imorgon börjar det om igen!

2 thoughts on “Abstinens.

  1. Själv sprang jag ner till kiosken på campingen precis innan 21 för att hinna köpa en påse lösviktsgodis. Dock hade de börjat med vintertider, så min löpning gjorde bara att jag blev än mer sugen… Arma oss sockerslavar :p

Kommentera

