Min dag i Finnmarken.


Kortfattat: Fram till första bergspriset låg jag i en ganska stor klunga, efter första bergspriset då jag tappat en del på de framför mig så bedrevs resterande delen av loppet i mindre klungor med olika personer fram till strax efter Grängesberg. Då fick jag släppa och hamnade i Ingemansland, hade stötvis sällskap från åkare jag kört ifatt. Jag tyckte ändå att jag genomförde en tempoökning efter Grängesberg men de andra var för starka. För att vara mig så tycker jag ändå att jag disponerade mina krafter väl genom hela tävlingen.

Glädjen när man kommer upp på sista asfaltsbiten efter viadukten är obeskrivlig, nere i sista svängen innan målgång höll jag på att kissa på mig av lycka och njöt till fullo av att slutet var inom räckhåll. Det var liksom på uppbyggnad efter Krabobacken.

Precis innan Krabobacken i slutet av loppet.

För fler bilder från tävlingen, kolla in jronbike’s picasa album!

Officiell tid och placering: 04:25:43 och en 25:e i plats i min klass som sagt, 42:a totalt av alla deltagare. Förra året hade jag en mellantid i Skattlösberg på 02:30:38, iår 02:00:50. Sluttiden förra året var ikring blygsamma 05:45:00. Men då hade jag inte kommit igång med träningen och körde mest för erfarenheten. Väggade och krampade sönder i Skattlösberg den gången. Var några kilo tyngre med. Det ligger ju ett par timmar svett bakom tidsskillnaden.

Resultatlista finner du här.

Inför dagen hade jag skrivit följande i min tränings/tävlingsbok:
Tidsmål: Inte över 05:00:00.
Placeringsmål: Poäng i Långloppscupen, sämst 50:e plats i min klass.
Utmaningen: 04:30:00 och sämst en 25:e plats i min klass.

Jag klarade utmaningen, det får jag vara rätt nöjd med. Det var ju väl tilltaget jämfört med grundmålet.

Om man ser till % ifrån vinnartiden så har det sett ut på följande vis iår:

Långa Billingeracet: 22,4% efter.
Lida Loop: 17,1% efter.
Mörksuggejakten: 18,8% efter.
Och slutligen Finnmarksturen: cirka 14,5% efter.

Nu är det ju Bockstensturen kvar, men den har jag inga planer att köra. Även om jag är lite sugen faktiskt, har inte ordnat med boende och transport och åker gärna inte själv. Sen har vi ju en liten resa till Hässleholm kvar att göra iår också.

Det som är lite surt är att jag missade att placera mig i startfålla 1, för det krävs att man är mindre än 12,96% ifrån vinnarens tid.

Nåväl, man kan ju inte få allt.

Kommentera

