Att tänka.

Förutom upprätthållande av nuvarande fysisk status så tränar jag en del på att köra smart när jag är i skogen, repeterar och går igenom vissa partier som jag har haft svårt för, hittar linjer som jag tror på och sen provar jag mig fram.

Ibland blir man överraskad över vilken väg som går fortast och vad man/cykeln klarar av. Har inte arbetat så tidigare. Det har blivit mest att man trampar utan tanke, brakar igenom och hoppas på det bästa. Jag försöker tänka mer nu helt enkelt, både före, under och efter.

Även om jag samtidigt vet att jag fortfarande kommer göra massor av misstag i fortsättningen, det hör liksom till lärandeprocessen. Det är en sak att se på dessa saker i lugnan ro ensam i skogen och en sak när man står på startlinjen och väntar på att signalen ska gå och adrenalinet pumpar. Det är lätt att ta dåliga beslut i stridens hetta.

Ett typexempel på det var förra Gästrikecupen i Järbo, innan start hade jag en någorlunda plan i mitt huvud, men när 5 sekunder till start hade blivit noll så var den planen bortblåst i första rundtrampet. Det vart väl ingen katastrof just den gången, men på en dålig dag så.

Jag lär mig eller förfinar förhoppningsvis något varje gång jag är ute och tränar eller tävlar, det är målet. Sen kommer jag försöka ta hjälp lite oftare av den skara duktiga cyklister vi har i närområdet som är villiga att ge tips och råd, sådant är grymt inspirerande.

Kommentera

