Knak-knak.

Det har tillkommit ett härligt knakande ljud när jag tar i och trampar på min nya fina cykel, börjar faktiskt tro att det är något i lagret som spökar. Jag har provat det mesta och det lutar som mest åt att det är så. Missljudet visade sig från sin sämre sida idag, jag hörde knakandet första gången under gårdagens pass. Hade den i mekstället igår men misslyckades med att lokalisera vart fasen det kommer ifrån. Drygt med knakande ljud, det stör mig.

Enligt manualen skall det fettas in var 50:e timme om man kör MTB i ”dry conditions”. Det är fint de, dry conditions har vi gott om. 38,5 timmar har jag spenderat i varierande ”conditons” hittills på nya hojen, kan det vara så att det är dags att spruta fetto i lager redan?

Ingen överraskning om det nu är så, GXP is the shit!

Resultat från Mjölbybiken , Tobias Ludvigsson vann före Micke Salomonsson och Alexander Blomqvist i Herrar Elit.

4 thoughts on “Knak-knak.

  1. Jag hade ett knäppande som visade sig komma från ena pedalen. Skruvade bort den och fettade in gängan och sen försvann det. Hade ett helkasst vevlager också, men kommer inte ihåg hur det yttrade sig under cykling. När jag plockade bort vevarna och snurrade på lagret så skrapade det iaf rejält.

  2. Jag ska ta mig en sväng imorgon och kolla, orkar inte tänka eller skruva ikväll. Har aldrig haft problem med vevlagret förut, men jag tycker ju att det borde ”ta emot” mer än vad det gör egentligen. Jag vet helt enkelt inte :)

    Det bara knakar.

  3. Knak i vevarna brukar kunna ordnas med lite fett på gängorna och axeln som vevarmarna sitter på (fast de är väl integrerade nuförtiden.. bara jag som kör på stenåldersutrustning)

Kommentera

