Stick mig i fingret, tack.

Jag är intresserad av att veta mer om järnets egenskaper och även mitt Hb-värde. Och tänkte att det kunde vara bra att för det första kolla sitt Hb-värde, en bra utgångspunkt. Men så enkelt är det tydligen inte. Man får inte enbart vara intresserad av att vara intresserad av att veta det värdet på den Hälsocentral jag tillhör.

När jag tog kontakt med dem fick jag till besked att man ska få en ”remiss” av läkare för att få tid hos labbet för att bli stucken i fingret, men givetvis skulle jag få göra detta om jag ville enligt sköterskan. Inget konstigt. Jag förklarade precis som det var, jag mår inte dåligt, är inte sjuk men jag är intresserad av att veta mina värden bara.

Läkaren ringer upp mig på telefonen, 4 dagar efter avtalad tid men som sagt detta var ju allt annat än av akut art och det hade jag förklarat tidigare så mig gjorde det inget. Har full förståelse om de har annat att göra som är högre prioriterat. Och jag hade som sagt förklarat varför jag vill kolla när jag ringde första gången, men fick förklara igen och det kan jag absolut också acceptera.

Men läkaren kunde verkligen inte i sin vildaste fantasi förstå varför jag skulle vilja veta detta, så jag förklarade igen. Men blev mer och mer ifrågasatt. Jag förklarade att om detta, för honom, oerhört skamliga snedsteg jag begått genom att vända mig till min hälsocentral för sådana här frågor var fel av mig så acceperar jag det och vänder mig någon annanstans. Men det gav sig liksom inte. De verkar vilja syssla med brandsläckning enbart, man måste vara rejält risig eller åtminstone ha någon annan åkomma än nyfikenhet för att ses värdig nog att bli stucken i fingret överhuvudtaget.

Jag kan ha hittat ett mycket, mycket bättre alternativ till att stilla min nyfikenhet än det ovan. Eller vad sägs om denna service:

Vi tar blodtryck och blodprov för att undersöka

  • vilken blodgrupp du har (ABO och Rh)
  • ditt blodvärde (Hb) för att se om du har tillräckligt med blod att dela med dig
  • om du har gulsotsvirus (typ B eller C), syfilis, HIV eller HTLV I + II (det är virus som är sällsynta i Sverige men förekommer i andra länder). När provtagningen är avslutad bjuder vi på fika. Ditt första besök på blodcentralen tar cirka 30 minuter.
  • Och dessutom får man ”betalt” för besväret genom att hjälpa andra, dags att bli Blodgivare. Att jag inte tänkte på detta från första början..

    3 thoughts on “Stick mig i fingret, tack.

    Kommentera

