Det kallas tvivel, det där som gror.

Jag hade tänkt testa Uncharted: Drakes Unfortune II ikväll som jag fått låna av en arbetskamrat, men jag har som besatt suttit klistrad vid datorn och min träningsplanering.

Känns som om det som tränas nu är en mix av allting, Micke Salomonsson satte huvudet på spiken lite i ett inlägg där han påvisade en graf för Träningseffekten och skrev: ”[..]budskapet är att om du tränar allt på en gång blir det pannkaka av det hela.”

Och det där har till viss del fått mig att reflektera över vad jag håller på med.

För så känner jag att träningen är just nu, allt på en gång. Det kan ju vara en effekt av att jag hängav mig till att låta någon annan planera min inledande grundträning iår, det kan även vara så att jag inte gillar att släppa kontrollen på just den här saken helt och hållet. Men det var samtidigt en sak jag ville testa. Att ta hjälp är inte fel på något sätt, har fått med mig mycket positiva grejer, men att släppa det helt och hållet till någon annan har kanske varit svårast av allt. Iochmed att det programmet är över snart så tar jag tillbaks styrpinnen och träningen har ju inte varit förgäves precis, det har gått framåt! Nästa år kommer jag nog fortfarande söka hjälp i någon form, men kanske mer som bollplank när det gäller träning eller få hjälp med en identifiering av vad som är viktigast för mig att lägga krut på.

För jag har många svagheter som cyklist, så det är mycket att välja på. Och jag tror det kommer dröja ett bra tag innan jag själv hittar och kan identifiera de saker jag är bra på och förfina dem, det är nog en sak som kommer med mer erfarenhet.

Men det är väl en väg vi alla vandrar i jakten på det individuellt-optimala-träningsupplägget-alá-superdeluxe.

Kommentera

