Genetiska förutsättningar.

Pratades en del igår vid matbordet uppe på Lugnet att man t.ex i Ryssland använder fysiologiska tester för att kolla om folk har rätt förutsättningar för att bli något inom vissa idrottsgrenar, kanske redan vid en ung ålder. Till resten säger man mer eller mindre att det inte är någon mening att fortsätta försöka på någon högre nivå, de genetiska förutsättningarna saknas. Om det ligger någon sanning i det vet jag ej, men lek med tanken. Ska vi basera framgång och göra urval enbart på genetiska förutsättningar?

Finns det inget som säger ”Mot alla odds” längre, eller har vetenskapen nu börjat bevisa vad våra odds är på förhand? Tycker detta är hemskt intressant. Inget som drabbar en klen jäkel som mig, men likväl intressant på det stora hela.

Idrott är mer än genetiska förutsättningar för mig personligen, det är glädje, passion, hängivelse och hårt arbete bland många andra saker. Sen tror jag man naturligt anpassar sina drömmar efter sina förutsättningar ändå , man behöver ingen Boris som säger att det inte är någon mening att försöka under ett testtillfälle när man är 14 år. Kanske också för att jag saknar vissa förutsättningar, vilket gör det naturligt att känna så.

För även om själva försöket i sig inte leder till det optimala målet, är jag övertygad om att man vunnit mycket på vägen. Och då talar jag inte enbart i resultatform, utan som människa. Jag upplever att man ger mycket av sig själv men får så oerhört mycket tillbaka, annars skulle iallafall inte jag hålla på i den grad jag valt att göra. Eller ha de ambitioner jag har.

Men det resonemanget kanske låter annorlunda om 3 år om jag inte tagit några kliv framåt överhuvudtaget. Eller om man föddes med 85 ml/kg/min i syreupptagning och en tröskeleffekt kring 400 W, vad vet jag.

Det beror väl kanske på varför man håller på överhuvudtaget, för att bli bättre eller för att bli bäst i världen, eller båda delarna.

Vad är det som driver just dig?

Kommentera

